سیر ملکوتی با اسماءالحسنی(از منظر تفسیر حروف و اعداد )
اسماء الحسنی
این بنده حقیرِ مخلوق هیچ ادعائی نسبت به درک باطنی اسماء خداوند ندارم، ولی فقط توکل به همه اسماء الهی و مداومت به قرائت اذکار اسماء الله را مقدمهای لازم به کشف اسرار اسماء هو میدانم، چرا که هر کدام از اسماء ، معانی و مفاهیمی دارد که درک آن توسط عقل، سخت و یا غیرممکن است که جز پیامبران و معصومین بطور کامل موفق به شناخت اسرار آن نبودهاند و نمیتوان کلّ اسرار آن را به قلم آورد و مطلبی نوشت. ولی ما اشارهای به آن چه "اشاره ی کلیدی، به معنایِ صفات اسماء الهی" می کنیم و ادامه آن را به ذوق و عشق خواننده عزیز و فضل و بذل حضرت حق تعالی وامیگذاریم. امید است که در اعمال روزانه زمانی را به این اذکار متبرک اختصاص دهیم تا استحقاق شناخت اسرار آنان را به صورت حقه کسب نماییم و تغییرات ظاهری و باطنی در وجودمان هویدا گردد و به اذن الله به اسرار آن پی ببریم.
«الله»
نام جلالهی خداوند میباشد و برای تمام حاجات میتوان قرائت کرد. اسم جامع و صفات جمال و جلال و کمال حق است و حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: «الله»، اسم اعظم میباشد و شایسته نیست احدی خود را با این نام بخواند. و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: بهترین ذکر عبادت "لا اله الا الله" میباشد.
در آیه هشتاد و دو سوره مبارکه "یس" آمده که «الله» چون ارادهی خلقت چیزی را کند به محض اینکه گوید «باش» ، موجود میشود. و جملهی "لا اله الا الله" و "لا اله الا هو" را کلمهی اخلاص گویند.
حضرت امام سجاد علیه السلام فرمودند: از خداوند خواستم اسم اعظم را به من تعلیم فرماید، در خواب به من فرمودند، بگو:"الهم انی اسئلک باسمک یا الله یا الله یا الله یا الله یا الله الذی لا اله الا هو رب العرش العظیم".
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اسم اعظم خداوند در این سه آیه مندرج است: آیهی 163 سوره مبارکه بقره: "و الهکم اله واحد لا اله الا هو الرحمن الرحیم" و آیهی 2 سوره مبارکه آل عمران: الله لا اله الا هو الحی القیوم" و آیهی 111 سورهی مبارکه طه: "و عنت الوجوه للحی القیوم و قد خاب من حمل ظلها".
توسط حضرت خضر نبی علیه السلام به حضرت امیر المومنین علی علیه السلام اسم اعظم گفته شد؛ "یا هو یا من لا هو الا هو".
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: "بسم الله" نزدیکتر است به اسم اعظم الهی از سیاهی چشم به سفیدی آن.
عدد ابجد نام مبارک الله =66 و جایگاه عددیش 30 میشود. 2893 مرتبه در قرآن ذکر شده است که مجموع ارقامش22 میشود(22=3+9+8+2)
«احد»
یکی از دیگر اسماء خداوند میباشد. یعنی یگانه و بیهمتا و از صفات علیا است.
سوره مبارکه اخلاص آیهی 1: "قل هو الله احد" او تنها و یکتا و منفرد به وجود است.
ذکر آن برای عزت و بزرگی یافتن موثر میباشد.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم مبارک احد ، 13 میشود.
«اول»
از اسماء الحسنی الهی میباشد برای هر امر خیری ذکر آن موثر و مفید میباشد و به اسم الهی فقط یکبار در قرآن مجید آمده است:آیه 3سوره مبارکه حدید: هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکلّ شیء علیم.
عدد ابجد اسم مبارک اول برابر 37 و جایگاه عددیش 19 میباشد .جایگاه عددی نام مبارک حسن علیه السلام هم 37 میشود.
«اعلی»
از اسماء الحسنی الهی میباشد. ذکر آن برای غلبه بر دشمن و رفع فقر و ارتقاء مرتبه و مقام موثر است.
و در ذکر سجده "سبحان ربی الاعلی و بحمده" تو بزرگتر از آنی که آلوده شوی به آلودگیهای افکار بشر و بالاتر از آن که بشود به تصور آیی. نقل شده که مثل الاعلی کلمهی «لا اله الا الله» میباشد. عدد ابجد اسم مبارک اعلی =111 است که برابر با عدد ابجد الف میشود. و جایگاه عددیش 39 میباشد.
«باطن»
یکی از اسماء الحسنی خداوند میباشد، ذکر آن برای وقوف به اسرار وکشف نیّات سوء موثر میباشد. باطن یعنی پوشیده از چشم و بینا به آگاهی درون و دل.
«باطن» ، قدرت ظهور و تجلی خداوند را در تمام موجودات بیان میکند.
عدد ابجد اسم مبارک باطن برابر 62 است (برابر عدد ابجد اسم مبارک نبی صلوات الله علیهم اجمعین) و جایگاه عددیش 26 میشود.
«بصیر»
یکی از صفات پروردگار عالم میباشد و به معنی بینایی است. نه بینایی ظاهری، بلکه بینایی بدون آلت در هر زمان و مکان، در روشنایی و تاریکی که حتی حرکت و جای پای مورچ ای را در شب تاریک بر سنگ سیاهی ببیند. 51 مرتبه "بصیر" در قرآن ذکر شده است.
عدد ابجد اسم بصیر برابر با 302 است (برابر عدد ابجد کلمه قرب) و جایگاه عددیش 50 میشود.
«بِر»
به معنی نیکو و نیکوکاری و مهربانی به ضعیفان و زیر دستان.
شیخ رجب برسی گوید: هر کس بسیار گوید یا «بر» خداوند او را به کمال میرساند. آفرینندهی هر چیز نیکویی «بر» نامیده میشود.
هرکس 100 بار بگوید: یا «بر» در قبر تنها نباشد. ذکر آن در موفقیتها در اختراع و اکتشاف بسیار موثر میباشد. 18 مرتبه بر در قرآن آمده است.
عدد ابجد اسم "بر" برابر است با 202 (برابرعدد ابجد اسم مبارک رب). و جایگاه عددیش 22 میشود.
«بدیع»
به معنی عجیب، تازه، بیمانند، شگفت انگیز. ذکر آن برای ابداع و نوآوری حوائج موثر می باشد.
عدد ابجد اسم بدیع برابر 86 و جایگاه عددیش 32 است.
«باعث»
یکی از اسماء الهی میباشد و به معنی برانگیزانندهی هر نفس متحرک و هر مرده و زنده میباشد. شیخ رجب برسی میفرماید: هرکس 100مرتبه ذکر«یا باعث» را بخواند خداوند ظاهر و باطن انسان را زنده و نورانی میفرماید. کلمه «باعث» 69 مرتبه در قرآن ذکر شده (برابر عدد ابجد اسم حضرت زینب سلام الله) .
عدد ابجد اسم باعث =573 و جایگاه عددیش 42 است(برابر با عدد ابجد اسم طالب)
«باقی»
یعنی مانده، موجودی که فنا ندارد. کلمه باقی بقولی کلمه «لا اله الا الله» میباشد.
برای طول عمر و ادامه نعمت ذکر آن موثر است.
عدد ابجد اسم باقی برابر با 113 و جایگاه عددیش32 است.
«باری»
یعنی خالق خلایق بیسابقه و خالق خوبیها و نیکوییها.
برای اختراعات و اکتشافات ذکر آن موثر می باشد.
عدد ابجد اسم باری برابر با 213 و جایگاه عددیش 33 است. که در عدد ابجد و جایگاه عددی برابر با نام مطهر زهرا سلام الله علیها میشود.
«توّاب»
از اسماء ربوبی پروردگار«توّاب» است، یعنی توبهی بندگان را میپذیرد. یعنی خدا بسیار توبه پذیر است و هر چند بنده توبه را بشکند او باز توبه پذیر است.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: "هر کس روزی 30 بار بگوید: «یا تواب» وسوسهی شیطان از دل او بیرون رفته و توبهی او پذیرفته میشود". برای اجابت دعا و آرزوها ذکر آن مؤثر میباشد.
عدد ابجد اسم تواب=409 و جایگاه عددیش 31 میشود.
«جواد»
به قصد بهره برداری از کار، ذکر آن بسیار موثر است. جواد به معنای محسنی است که احسان و انعامش بسیار است.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم مبارک جواد برابر 14 میباشد.
«جبّار»
جهت مصونیت و جبران گناه ذکر آن مؤثر است. جبّار به معنی قاهریت است.
حضرت علی علیه السلام همیشه دعا میفرمودند: «یا جبار» (ای خدایی که تمام شکستگیها را ترمیم میکنی. ای کسی که هر مشکلی را آسان مینمایی).
عدد ابجد اسم مبارک جبار= 206 و جایگاه عددیش 26 میباشد.
«حق»
کشف حقایق و نیل به حق، ذکر آن موثر است. حق به معنی ثابت و دائم در مقابل باطل و در قرآن 225 بار آمده است.
عدد ابجد اسم حق برابر با 108 و جایگاه عددیش 27 میباشد.
«حفیظ»
برای امان از حریق و غرق ذکر آن موثر است. خداوند حافظ جان و مال و روح و روان کلیهی مخلوقات میباشد. هر کس در هر هفته 70 بار بگوید«یا حفیظ» خداوند او را از آفات و بلایا مصون میدارد.
عدد ابجد اسم حفیظ برابر با 998 و جایگاه عددیش 62 میباشد.
«حسیب»
جهت تامین زندگی مادی و معنوی ذکر آن موثر میباشد. حسیب به معنی حساب داشتن و حساب گرفتن است.
عدد ابجد اسم حسیب برابر با 80 و جایگاه عددیش 35 میباشد.
«حکیم»
برای برکت در کشت و زرع، ذکر آن موثر میباشد. حکیم در لغت به معنی عالِم است.
عدد ابجد اسم «حکیم» برابر با 78 و جایگاه عددیش 42 میباشد.
«حی»
به قصد دوام و بقای تحرک ذکر آن مؤثر است. حی، زنده و پاینده است که قائم به ذات خود و قوام تمام موجودات است.« حی» بزرگترین و شریفترین اسماء الهی میباشد. کلمهی «حی» 20 مرتبه در قرآن آمده است.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم حی برابر با 18 میباشد.
«خفی»
خفی یعنی عالم، لطیف، مهربان و احاطهی علمی به همهی موجودات.
به منظور پوشاندن اسرار و قضاء حوائج، ذکر آن مؤثر است.
هر کس یک اربعین روزی 5500 بار بگوید، مخلوقات با او انس گیرند و جهت نرمی دلها، بیان آن اثر عجیبی دارد.
عدد ابجد اسم «خفی» برابر با 690 و جایگاه عددیش 51 میباشد.
«حلیم»
برای وقوف بر اسرار، ذکر آن مؤثر است. حلیم به معنی بردبار است. خداوند از کسانی که او را نافرمانی کنند، در عقوبت آنها تعجیل نمیکند. کلمه «حلیم» 15 مرتبه در قرآن است.
عدد ابجد اسم حلیم برابر با 88 و جایگاه عددیش 43 میباشد.
«حمید»
برای شفاء ذکر آن موثر است. حمید حقیقت حمد است، که عبارت است از مبدا صفات جمال الهی، حمید یعنی شایسته، ستوده چون ذات خداوند، استحقاق حمد است، حمید نام دارد. کلمه ی حمید و حامد 60 مرتبه در قرآن آمده است.
عدد ابجد اسم مبارک حمید برابر با 62 (برابر با عدد ابجد اسم مبارک باطن) و جایگاه عددیش 35 میباشد.
«خالق»
برای ساختمان و تشکیلات ذکر آن مؤثر است. خالق، یعنی آفرینندهی هر چیز و به هر مقدار و به اندازهی مخلوقات بیشماری که در این عالم وجود دارند. رسول خداصلوات الله علیه و آله فرمودند:"اولین چیزی که خداوند خلق فرمود ارواح ما و نور ما بود، که به ذکر خدا و توحید خدا و حمد خدا مشغول بودند. سپس خداوند ملائکه را آفرید".
عدد ابجد اسم « خالق» برابر با 731 و جایگاه عددیش 56 میباشد.
«خبیر»
به قصد وقوف بر امور، این ذکر مؤثر می باشد. یعنی حکم او حق است برای هر چیزی در موقع خود خبیر است یعنی عارف و دانا به همهی اشیاء و به رموز موجودات آگاه است. خداوند آگاه به اندیشه ها و فکرها و خیال ها است و خبیر به تمامی آفرینش آسمانها و زمین ها است، در قرآن "خبیر" 45 بار آمده است
هر کس هفت روز، هر روز 861 مرتبه بگوید "یا خبیر" قدسیان به اخبار پنهانی او را آگاه سازند و فرشتگان او را به تمام رازها و اسرار آگاه میسازند.
عدد ابجد اسم خبیر برابر با 812 و جایگاه عددیش 56 میباشد.
«خیر الناصرین»
به قصد کمک گرفتن و یاری خواستن، ذکر آن مؤثر میباشد. نصر که ظفر و پیروزی را به خدا نسبت میدهد، اشاره به لطف و کرم و رحمت میباشد. خیر الناصرین، یعنی بهترین یار و یاور و یاری کننده و 5 مرتبه در قرآن آمده است.
و هر کس با اعتقاد کامل در شروع هر کار مشکل هفت بار بگوید: "یا ناصر من لا ناصر له" حتماً آن مشکل برای او حل خواهد شد.
عدد ابجد "خیر الناصرین" = 1242 و جایگاه عددیش 144 (برابر با جایگاه عددی ذکر "یا اباصالح" عج الله تعالی فرجه ) میباشد.
«دیان»
برای ادای قروض ظاهر و باطن ذکر آن مؤثر است. یعنی اداء کننده هر دین و دیون بندگان است.
عدد ابجد اسم دیان برابر با 65 و جایگاه عددیش 29 میباشد.
«ذاری»
برای اطلاع بر عیب و نقص ذکر آن مؤثر است. ذاری یعنی خالق و به معنی باری تعالی و خالق است و در نظام آفرینش، بدین نام کلیات عالم را آفریده است.
هر کس نیمه شب با خضوع و خشوع 70 مرتبه بگوید، یا ذاری به حوائج خود میرسد.
عدد ابجد اسم ذاری برابر با 911 و جایگاه عددیش 56 میباشد.
«رحیم»
برای رسیدن به الطاف خاص پروردگار ذکر آن مؤثر است. و به این معنی است که خداوند رحیم است در حق مؤمنان. 228 مرتبه کلمه رحیم در قرآن آمده است.
عدد ابجد اسم رحیم برابر با 258 و جایگاه عددیش 51 میباشد.
«رحمن»
به جهت رسیدن به الطاف خفیه الهی ذکر آن مؤثر است. همچنین نام خاص پروردگار است. «رحمن» مثل «الله» نامی مخصوص به ذات کبریایی و شاید یکی از اسرارش این باشد.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:"هر کس 298 مرتبه «رحمن» بگوید، مورد محبت همه قرار میگیرد و او را دوست میدارند.
هر کس پس از هر نماز 100 بار بگوید"الرحمن"، خداوند او را از ظلمت و غفلت پاک گرداند.57 مرتبه کلمه "رحمن" در قرآن آمده است.
عدد ابجد اسم مبارک "رحمن" برابر با 298 و جایگاه عددیش 55 میباشد.
«رب»
برای حفظ خانه و تربیت فرزند، ذکر آن مؤثر است. پرورنده، تربیت کنندهی جمیع مخلوقات از ملائکه ، جن، انس، وحوش و همه . و مالک هر چیز را «رب» گویند.
عدد ابجد اسم مبارک «رب» برابر با 202 میباشد که با مجموع عدد ابجد حروف نام حضرت محمد صلوات الله علیه و آله =92 و حضرت علی علیه السلام =110 مطابقت دارد.
ذکر و دعای حضرت ایوب علیه السلام وقتی که به منتها رسید از درد و رنج و مصیبت "رب انی مسنی اضر و انت الرحم الراحمین" بوده است.
عدد ابجد نام محمد صلوات الله علیه و آله برابر با عدد ابجد کلمه اسلام و عدد ابجد نام علی علیه السلام برابر با عدد ابجد کلمه ایمان است و تعداد ربنا به عدد حروف علی علیه السلام در قرآن برای کمال ایمان آمده است!
«رزّاق»
این ذکر برای برکت و وسعت در رزق روزی مؤثر است. رزّاق یعنی روزی دهنده خداوندی که روزی میرساند و روزی میبخشد و مخلوق را در هر حال روزی میدهد.
هر کس 40 روز روزی حلال بخورد، خداوند در دل او نوری پدید میآورد و آن را سرچمشه حکمت میکند.
عدد ابجد اسم رزاق برابر با 309 و جایگاه عددیش 48 میباشد.
«رائی»
به قصد بلندی درجه و دید وسیع ذکر آن مؤثر است به معنی رؤیت و دیدن است و مراد از رائی علم و بصیرت الهی است بر موجودات و به معنی عالم و دانایی هم آمده است.
عدد ابجد اسم رائی برابر با 221 و جایگاه عددیش 41 میباشد.
«رقیب»
یکی از اسماء باری تعالی رقیب است و به معنی حافظ و نگهبان میباشد.
به قصد مصونیت از بلیّات ذکر آن مؤثر میباشد.
عدد ابجد اسم رقیب برابر با 312 و جایگاه عددیش 51 میباشد.
«رئوف»
به قصد طلب مهربانی در سایه بندگی، ذکر آن مؤثر میباشد معنای رئوفِ رحیم است و رأفت به معنی رحمت است، رئوف مهربان و بخشاینده بر خلق، مخصوصاً بر اهل محبت و شفاعت است. چون خداوند به حال شفاعت کنندگان رئوف و مهربان است. در قرآن 11 مرتبه کلمهی رئوف تکرار شده است.
عدد ابجد اسم رئوف برابر 287 و جایگاه عددیش 44 میباشد.
«سبوح»
به قصد صفای دل و روشنی باطن، ذکر آن مؤثر میباشد. این کلمه در زبان عرب منحصر به نام پروردگار است و در هیچ جای دیگر استعمال نشده است. "سبوح" یعنی خداوند منزه است از اینکه توصیف شود. "سبوح و قدوس" از اسماء اختصاصی پروردگار است.
هر کس 247 بار به ذکر سبوح و قدوس مداومت نماید به سیر ملکوت موفق میگردد، چنانکه حضرت ابراهیم علیه السلام به برکت این اسم موفق شد که به ملکوت آسمانها راه یابد.
عدد ابجد اسم سبوح برابر با 76 و جایگاه عددیش 31 میباشد.
«سلام»
به قصد رضا به قضا و تسلیم شدن دل، ذکر آن مؤثر میباشد. سلام به معنی سلامت و شفا است. خداوند سلام است چون همه چیز تسلیم اوست. او خود را سلام نام نهاده چون همه از عیب و گناه و نقص و زوال به او تسلیم میشوند. سلام که نام خداست، فقط یک مرتبه در سوره مبارکه حشر بیان شده است. مشتقات این کلمه 140 مرتبه در قرآن تکرار گردیده است.
حضرت امام رضاعلیه السلام فرمود:" اگر این نام مبارک را 131 مرتبه بر بیماری خوانند، شفا یابد".
عدد ابجد اسم سلام =131 و جایگاه عددیش 41 میباشد.
«سمیع»
به قصد اجابت دعا نافذ میباشد. سمیع به معنی شنوا. خداوند تبارک و تعالی 45 مرتبه کلمهی سمیع را در قرآن بیان فرموده است.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:"خداوند سمیع است به اندیشهها و گفتارهای پنهانی".
عدد ابجد اسم سمیع برابر با 180 و جایگاه عددیش 54 میباشد.
«سیّد»
برای مطاع شدن و زعامت و رهبری ذکر آن مؤثر میباشد. سید به معنای پادشاه، رئیس قوم و بزرگ قبیله نیز گفته میشود.
عدد ابجد اسم سید برابر با 74 و جایگاه عددیش 29 میباشد.
«شافی»
به قصد شفای امراض درونی و بیرونی، ذکر آن مؤثر است. شافی از کلمهی شفا، مشتق شده است. شافی اسم «الله» است که به تجلی این اسم شفا میبخشد؛ الله شفابخش است.
عدد ابجد اسم شافی برابر با 391 و جایگاه عددیش 49 میباشد.
«شکور»
به قصد شکر پذیرفتن ذکر آن نافذ میباشد. شکر به معنای حقیقی که سپاسگزاری و امتنان در مقابل نعمت باشد. کلمه شکور و مشتقات آن متجاوز از 25 مرتبه در قرآن بیان شده است.
عدد ابجد اسم شکور=526 و جایگاه عددیش 58 میباشد.
«شهید»
به قصد وسعت رزق و مقام، ذکر آن نافذ میباشد. شهید یعنی حاضر و ناظر به هر مکان و در هر حال. شهید اسم حضرت حق تعالی میباشد، به اعتبار عدم حجاب بین خدا و بندگان. کلمهی «شهید» و مشتقات آن متجاوز از 45 بار در قرآن بیان شده است.
عدد ابجد اسم شهید=319 و جایگاه عددیش 40 میباشد.
«صادق»
به قصد و جهت وفای به عهد، ذکر آن مؤثر میباشد. صادق یعنی متکلمی که اخبار و گفتارش، راست و درست باشد. کلمهی صادق و مشتقات آن متجاوز از صد بار در قرآن بیان شده است. همچنین به معنی بیان همه خیرات بر صدق میباشد.
عدد ابجد اسم صادق=195 و جایگاه عددیش 42 میباشد.
«صانع»
به قصد مقبول القول شدن، ذکر آن مؤثر است. صانع به این معنی میباشد که خداوند، خالق هر مخلوقی است و پدید آورندهی همهی تازهها و بدایع است. بیمانند است و هیچ چیز همانند او نمیباشد.
عدد ابجد اسم صانع=211 و جایگاه عددیش 49 میباشد.
« صمد»
کسی است که شریکی ندارد و حفظ و نگهداری چیزی او را خسته نمیکند و از هیچ چیز دور و غایب نیست. «الله الصمد» وسیعترین معنی الهی و بسیطترین کلمه در معنای صمد است که علمای ربانی عمرها صرف در این کلمه کردهاند. صمد کسی است که تکیه گاه همه موجودات و مخلوقات است. عدد ابجد اسم صمد=124 و جایگاه عددیش 35 میباشد.
«طاهر»
جهت پاکی و تخلیه از رذائل اخلاقی، ذکر آن مؤثر است. طاهر یعنی خدا منزه است از شبیه و مانند. طاهر منزه از عیب است، هر مطهر در ابتدا طاهر میباشد، بعد مطهر میشود. ذات اقدس خداوند، طاهر و مطهر میباشد.
عدد ابجد اسم طاهر=215 و جایگاه عددیش 35 میباشد.
«عظیم»
به جهت بزرگی و بزرگ منشی ذکر آن مؤثر است. عظیم به معنی سید و بزرگ قوم و جلیل می باشد. از صفات خداست که به عظمت وصف میشود به جهت قدرت و غلبهاش بر همهی چیزها. خداوند عظیم است«یا علی» و «یا عظیم» 8 بار در قرآن و 85 بار کلمهی عظیم بیان شده است.
عدد ابجد اسم عظیم=1020 و جایگاه عددیش 66 (برابر عدد ابجد اسم جلاله الله ) میباشد.
«علی»
به قصد تمام امور ظاهری و باطنی ، علی الخصوص غلبه بر دشمن و رفع فقر و ارتقاء مقام، آن بسیار مؤثر است. علی، یعنی منزه از صفات مخلوق، و عالی یعنی برتر و والاتر از همهی مخلوق.
بیش از 600 آیه در قرآن در شأن و مقام علی علیه السلام و اولاد گرامی اوست. اسم مبارک علی علیه السلام با کتب آسمانی هم عدد است (عدد ابجد کلمه آسمانی برابر با اسم انسان است). اعداد حروف 76 آیه از قرآن، از نظر بینات اعداد حروف آیات، با نام حضرت علی علیه السلام و یازده فرزندش منطبق است. در زبر و بینات اسم علی علیه السلام و القاب او با اسماء انبیاء منطبق است. مثال: علی بن ابیطالب(=217) محمد رسول الله(=217)صلی الله علیه و آله عیسی روح الله(=217)علیه السلام . علمای حروف میگویند، روح هر حرفی عدد آن حرف است و روح کلمه رب 202 میباشد و این رقم بر مجموع عدد و اسم محمدصلی الله علیه و آله و علی علیه السلام مظهر مقام و اسم اعظم پروردگار میباشند. و این دو اسم، حقیقت اسم اعظم خداوند و اسماء الحسنی الهی هستند و اسم علی علیه السلام برابر است با هزار اسم اعظم.
عدد ابجد نام مبارک علی علیه السلام =110 و جایگاه عددیش 38 میباشد.
«علیم»
عالم بر سرایر و غیب و مطلع بر ضمایر و پنهانیهای عالم ظاهر طبع و پنهانیهای عوالم دیگر که بشر نمیداند.
حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: هر کس با خلوص نیت و اعتقاد و ارادت هر روز پس از نماز صبح 100 بار بگوید: یا عالم الغیب و الشهاده، خداوند او را از اهل یقین گرداند و آنچه بر او پوشیده است، روشن و آشکار کند. واژه علیم و مشتقات آن متجاوز از 680 مرتبه در قرآن بیان گردیده است. عدد ابجد اسم علیم=150 و جایگاه عددیش 51 میباشد.
«عزیز»
به قصد کشف اسرار علوم کیمیا ذکر آن بسیار مؤثر است. عزیز یکی از اسماء الحسنی خداوند است و به معنی قوی، غالب، شدید، ارجمند، بزرگوار، منزه از سود و زیان و کفر و ایمان، عزت به کسر، یعنی محبوب و عزت به فتح، یعنی شدید و قدرتمند. عزیز آن قوی است که دیگران عاجز از آوردن کارها مانند او باشند.
هر کس بعد از نماز صبح 94 مرتبه نام "یا عزیز" بگوید، بر اسرار علوم واقف می شود.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس هر روز 41 مرتبه بگوید "یا عزیز" محتاج به خلق نگردد. در قرآن مجید متجاوز از 120 بار واژهی عزیز و مشتقات آن بیان گردیده است.
عدد ابجد اسم عزیز برابر با 94 (برابر عدد ابجد اسم مبارک عطیه) و جایگاه عددیش 40 میباشد.
«عدل»
به قصد یافتن خزائن ذکر آن مؤثر میباشد. عدل یعنی حکم به حق.
شیخ رجب برسی میگوید: هر کس در نیمه شب بگوید"یا عدل یا حکیم"، خداوند الطاف مخصوص خود را بر او افاضه میفرماید و بر باطن امور واقف میسازد.
عدد ابجد اسم عدل برابر با 104 (برابر عدد ابجد اسم مبارک عطیّه با یاء مشدد) و جایگاه عددیش 32 میباشد.
«عَفُوُ»
به قصد نیل به حسنات و نیکوکاری، ذکر آن مؤثر میباشد در قرآن متجاوز از 20 مرتبه کلمه عفو و مشتقات آن بیان گردیده است. عفو به معنی گذشت، انفاق، بخشش.
عدد ابجد اسم عَفُو برابر با 156 و جایگاه عددیش 39 میباشد.
«غفور»
به قصد رفع وسواس، ذکر آن مؤثر است. غفور نامی است مشتق از مغفرت، خداوند غافر و غفار است. غفور کسی است که بندهی خود را به رحمت خود میپوشاند. غفور یکی از نام اسماء الحسنی خداوند است و متجاوز از 140 مرتبه کلمهی غفور و مشتقات در قرآن ذکر گردیده است.
عدد ابجد اسم غفور برابر با 1286 و جایگاه عددیش 71 میباشد.
« غنی»
به قصد بی نیازی ذکر آن مؤثر است. یکی از اسماء الحسنی خداوند غنی است. یعنی کسی که از همه چیز و همه کس بینیاز میباشد.
هر کس روزی 7 بار یا غنی بگوید، بی نیاز گردد.
شیخ رجب برسی میگوید: هر کس در نماز جمعه 10 هزار بار یا غنی بگوید و حیوانی نخورد و 10 جمعه ادامه دهد، خداوند او را بی نیاز در دنیا و آخرت گرداند.
عدد ابجد اسم غنی برابر با 1060 و جایگاه عددیش 52 میباشد.
«غیاث»
به قصد دادرسی و فریاد خواهی و دستگیری، ذکر آن مؤثر میباشد. غیاث، یعنی فریادرس.
شیخ صدوق میفرماید: خداوند خود را غیاث نام نهاد و بندگانی تربیت کرد و فرشتگانی را مأمور فرمود، که مدبّرات امور و فریادرس مخلوق باشند. اجابت دعوت گرفتاران و بیچارگان در تجلی این اسم مبارک است که خصوص پروردگار عالمیان است. گفتهاند خداوند به عدد اسماء خود 99 اسم مردانی را آفریده است، مانند: حضرت خضر علیه السلام و پیغمبرصلی الله علیه و آله که در جهان خلقت فریادرس بیچارگان هستند و مراد از الغوث، قائم آل محمدصلی الله علیه و آله ؛مهدی عج الله تعالی فرجه منتَظَر است.
عدد ابجد اسم غیاث برابر با 1511 و جایگاه عددیش 62 میباشد.
«فاطر»
به قصد قضاء حوائج و قدرت صنعت، ذکر آن مؤثر میباشد. فاطر به معنی آفریننده، خالق، آغاز کننده در کار، نظم دهنده در کار و ناظم آمده است.
عدد ابجد اسم فاطر= 290 (برابرعدد ابجد اسم مبارک مریم سلام الله علیها) و جایگاه عددیش 47 میباشد.
«فتّاح»
به قصد گشایش کارها و کشف معظلات ذکر آن مؤثر است و به معنی گشاینده و بسیار گشاینده. گشودن تمام درهای بسته، کشف مجهولات و مبهمات و فتح ابواب ملکوت و برطرف کردن پرده ها و حجاب ها از دل. "فتّاح" نام مخصوص پروردگار است که ابواب رحمت و معرفت را میگشاید.
شیخ رجب برسی مینویسد: هر کس پس از نماز صبح دست به سینه گذارد و 77 بار بگوید یا فتاح خداوند حجب جهل و ظلالت را از دل او برطرف میکند و درها به سوی او گشوده میشود و از علم لدّنی بهرهمند گردد.
عدد ابجد اسم فتاح= 489 و جایگاه عددیش 48 میباشد.
«فالق»
به قصد هدایت به راه حق و مستقیم ذکر آن مؤثر است. فالق یعنی شکافندهی دانه و آفریننده و جدا کننده.
عدد ابجد اسم فالق= 211 و جایگاه عددیش 49 میباشد.
«فرد»
به قصد مصونیت از چشم مردم، ذکر آن مؤثر است. فرد به معنی تنها،یگانه، منفرد و یکی از اسماء الحسنی خداوند است.
عدد ابجد اسم فرد=284 و جایگاه عددیش 41 میباشد.
«قاضی»
به قصد حوائج و حکم به حق، ذکر آن مؤثر است. قاضی نامی است مشتق از قضا و قضاوت کننده، دادگستر و حاکم و برآورنده خواستها و نیازها.
عدد ابجد اسم قاضی= 911 و جایگاه عددیش 56 میباشد.
«قدوس»
به قصد مصونیت از زشتی و پلیدی، ذکر آن مثر است. قدوس به معنی طاهره، مطهره، تطهیر و تنزیه است. قدوس آفرینندهای است که هیچ شباهتی به مخلوق ندارد.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند:" هر کس در وقت زوال 170 بار بگوید یا قدوس از شرّ نفس اماره و شرور شیطان مصون خواهد ماند".
عدد ابجد اسم قدوس= 170 و جایگاه عددیش 44 میباشد.
«قاهر»
به قصد غلبه بر دشمن ذکر آن مؤثر است. یکی از اسماء الحسنی الهی، قاهر است یعنی غالب و مسلط بر زنده کردن و میراندن موجودات است و قهر به معنی هلاکت همه چیز آمده است.
عدد ابجد اسم قاهر= 306 و جایگاه عددیش 45 میباشد.
«قادر»
به قصد سلطه بر کار، چیرگی بر خصم، ذکر آن مؤثر است و یکی از اسماء خداوند میباشد.
هر کس در هنگام وضو314 یا 36 یا 8 مرتبه بگوید یا قادر بر دشمن غلبه یابد، هر قدر که دشمن و به هر اندازه قوی و قدرتمند باشد.
عدد ابجد اسم قادر= 305 و جایگاه عددیش 44 میباشد.
«قدیر»
به قصد سلطه بر کارها، ذکر آن مؤثر است. یکی از اسماء الحسنی خداوند نام مبارک قدیر است. نام قدیر متجاوز از 45 مرتبه در قرآن بیان شده است.
عدد ابجد اسم قدیر= 314 و جایگاه عددیش 53 میباشد.
«قدیم»
به قصد طول عمر با عزت، ذکر آن مؤثر است. قدیم یعنی بر همه چیز مقدم است و بر هر چیز و هر کس سابقه دارد. زمان و مکان و جهات و همه موجودات مخلوق اویند.
عدد ابجد اسم قدیم=154 و جایگاه عددیش 46 میباشد.
«قریب»
به قصد تقرب و قرب به حق ذکر آن مؤثر است. قریب یعنی به همه کس و همه چیز نزدیک و به معنای دانا و عالم هم میباشد. کلمه قریب و مشتقات آن متجاوز از 50 مرتبه در قرآن مجید بیان گردیده است.
عدد ابجد اسم قریب= 312 و جایگاه عددیش 51 میباشد.
«قوی»
به قصد حفظ از شر و فتنه ذکر آن مؤثر است. قوی یعنی نیرومند، توانا. او قوی است و همه قوت ها و قدرت ها از اوست.
شیخ رجب برسی گوید: هر کس دشمنی دارد که قادر بر دفع او نیست، آرد خمیر نماید و هزار دانه مانند دانه تسبیح کند و به طیور و پرندگان دهد و به هر یک بگوید یا قوی، خداوند شرّ دشمن را از او دفع مینماید. در قرآن مجید، کلمه قوی و مشتقات آن متجاوز از 50 مرتبه آمده است.
عدد ابجد اسم قوی= 116 و جایگاه عددیش 35 میباشد.
«قیوم»
به قصد رفع خوف و وحشت ذکر آن مؤثر است. قیوم به معنای قائم، دائم، پایدار و جاویدان. هر موجودی قائم به اوست و قیّومیت تمام موجودات به اراده اوست.
از پیغمبر خدا صلوات الله علیه و آله روایت شده است که هر کس روزی 41 مرتبه بگوید"یا حی یا قیوم، یا لا اله الا انت، اسئلک ان تحیی قلبی بنور معرفتک ابدا یا الله" ، دل او زنده گردد.
عدد ابجد اسم قیوم= 156 و جایگاه عددیش 48 میباشد.
«قابض»
به قصد طول عمر، ذکر آن مؤثر است. پروردگار عالم است که ارواح را در اجساد بسط میدهد و ارواح را از ابدان قبض میکند. اوست که قابض مطلق است. قبض یعنی گرفتن.
عدد ابجد اسم قابض= 903 و جایگاه عددیش 48 میباشد.
«باسط»
به قصد توسعه معاش و گسترش دانش و علم، ذکر آن مؤثر است. باسط به معنای گسترش دهنده و بسط در تمام موالید عالم و ذرات که به اراده و مشیت پروردگار میدهد و میگیرد.
شیخ رجب برسی: هر کس دست به دعا بردارد و ده مرتبه بگوید، یا قابض یا باسط، هیچگاه محتاج نگردد.
عدد ابجد اسم باسط= 72 و جایگاه عددیش 27 میباشد.
«کریم»
به معنی بخشنده، گرامی، عزیز، از اسماء الحسنی خدای بزرگ است. خداوند، کریم است یعنی کرمش به رایگان به همهی انسانها از هر زبان و در هر زمان و مکان میرسد. او هر صدای خفیف و پنهان یا آشکار را میشنود و به کرامت و کرم خویش پاسخ میدهد.
عدد ابجد اسم کریم= 270 و جایگاه عددیش 54 میباشد.
«کافی»
به قصد کفایت در امور حوائج، ذکر آن مؤثر است. معنی کافی، کفایت کنندهی از معاش و برآورنده حوائج است. و هرکس به خدای کافی توکل کند به مخلوق محتاج نگردد.
عدد ابجد اسم کافی= 111 (برابر عدد ابجد حرف الف) و جایگاه عددیش 39 میباشد.
«کبیر»
به قصد هدایت به مقصد، ذکر آن مؤثر است. کبیر به معنی بزرگوار با جلال و جبروت و بزرگتر از حد وصف میباشد.
در حدیث قدسی است که هر کس از هر چیز و هر مقام بترسد، اگر 50 مرتبه بگوید یا کبیر خداوند او را از شرّ دشمن ایمن گرداند.
عدد ابجد اسم کبیر برابر با 232 و جایگاه عددیش 43 میباشد.
«کاشف الضر»
به قصد رفع الم و دفع ستم، ذکر آن مؤثر میباشد و معنی برطرف کننده ناخوشی، نابود کننده بدحالی و ضرر و زیان میباشد.
عدد ابجد اسم کاشف الضر= 1432 و جایگاه عددیش 109 میباشد.
«لطیف»
به قصد رفع شداید و سختیها ذکر آن مؤثر است. و به معنی مهربان و نیکی کننده میباشد.
هر کس به ذکر یا لطیف مداومت کند، سختیها و ناراحتیهای او برطرف گردد.
حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند:"هر کس80 مرتبه بگوید "یا لطیف" مرادش از درگاه الهی حاصل گردد". بعد از ذکر سجده خواندن این دعا بسیار ثواب دارد: "یا لطیف ارحم عبدک الضعیف".
عدد ابجد اسم لطیف برابر 129 و جایگاه عددیش 48 میباشد.
«متکبر»
به قصد دوستی خلق ذکر آن مؤثر است. اصل آن کبریایی بوده که اسم تکبر و تعظیم است. متکبر، نهایت کبریایی است که ظلم و ستم در ساحت کبریایی او راه ندارد، او ظاهر کننده بزرگواری است. کلمه متکبر از اسماء الحسنی خداوند است و مشتقاتش متجاوز از 160 مرتبه در قرآن مجید تکرار شده است.
عدد ابجد اسم متکبر برابر با 662 و جایگاه عددیش68 میباشد.
«مُهَیمِن»
به قصد صفای باطن و روشنی ضمیر ذکر آن مؤثر میباشد. مهیمن به معنای شاهد است و از ریشه امین گرفته شده و امین نامی است از نامهای خداوند بزرگ مهیمن بنا شده است به زیادتی میم و یاء و گفته میشود که یکی از اسماء الحسنی پروردگار است در کتابهای آسمانی.
شیخ رجب برسی: هر کس 125 مرتبه بگوید یا مهیمن خداوند صفای باطن به او مرحمت میفرماید. حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس صد مرتبه بگوید یا مهیمن بر باطن امور آگاه میگردد. خداوند مهیمن است، یعنی قائم به امور خلق است و مراتب و شاهد به احتیاج بندگان و اسرار مخلوق خود را در هر زمان و مکان میداند و نیاز به احتیاج آنان را برآورده میکند و رشد و کمال باطنی به آنها مرحمت مینماید.
عدد ابجد اسم مهیمن برابر 145 و جایگاه عددیش 55 است.
«مومن»
به قصد حفظ از شر و نیل به حقیقت ذکر آن مؤثر است. مومن به معنی مصدق و ایمان در لغت به معنی تصدیق است. مومن یعنی امان دهنده و امن و اطمینان دهنده است.
حضرت امام رضاعلیه السلام فرمودند: هر کس کلمهی مومن را نقش بر انگشتر نقره نماید و به دست کند، بر دشمن پیروزی یابد. و هر کس هر روزی 167 مرتبه بخواند "یا مومن"، از وسواس شیطان و خدعه و مکر در امان باشد.
کلمه ی مومن یکی از اسماء الحسنی الهی است و مشتقات آن متجاوز 750 مرتبه در قرآن کریم، تکرار شده است.
عدد ابجد اسم مومن برابر با 136 و جایگاه عددیش 46 میباشد.
«مصور»
به قصد ایجاد بهترین صورت و شاهکار و زیبایی ذکر آن مؤثر است. مصور یعنی نقاش و نقش بند، تمثال گر و تصویر کننده و مصور صورت کائنات.
عدد ابجد اسم مصور=336 و جایگاه عددیش57 میباشد.
«مجید»
به قصد جمال و جلال یافتن ذکر آن نافذ میباشد. مجید به معنی عزت، ذکر، مراقبت و جلالت است. مجید یعنی خدایی که همه او را تمجید کردهاند و بزرگ داشتهاند.
شیخ رجب برسی: " یا ماجد و یا مجید " از اذکاری است که هر کس مداومت نماید، نوری در صورت و دلش میتابد، ، ماجد و مجید یعنی، بزرگوار و عطا بخش.
عدد ابجد اسم مجید برابر با 57 و جایگاه عددیش 30 میباشد.
«مبین»
به قصد حفظ از گرسنگی ذکر آن مؤثرمی باشد. مبین یعنی روشنگر و استوار، بیان شده، ظاهر کننده و آشکار کننده. در آیات قرآن متجاوز از 110 مرتبه کلمهی مبین و مشتقات آن به معانی مختلف بیان شده است.
عدد ابجد اسم مبین=102 و جایگاه عددیش 39 میباشد.
«محیط»
به جهت تسلط بر امور، ذکر آن مؤثر میباشد. محیط، احاطه کنندهی علمی بر تمام اشیاء را گویند. خداوند بر همهی جهان و جهانیان احاطه دارد.
عدد ابجد اسم محیط برابر با 67 و جایگاه عددیش 40 میباشد.
«مُقیت»
به جهت نظم بر امور ذکر آن مؤثر میباشد و به معنی قوت و روزی دهنده خلق میباشد. مقیت به معنی نگاهدارنده از هر آفت و حادثه و بلا و حافظ همهی موجودات از قحطی و ویرانی.
عدد ابجد اسم مقیت برابر با 550 و جایگاه عددیش 64 میباشد.
«منان»
به جهت کسب نیکویی، ذکر آن مؤثر است. یعنی بسیار منّت نهادن، احسان کردن.
عدد ابجد اسم منان برابر با 141 و جایگاه عددیش 42 میباشد.
«مالک»
به قصد دوام حکومت و دوستی، ذکر آن مؤثر است. و به معنی صاحب و پادشاه میباشد.
شیخ رجب برسی میگوید: هر کس هر روز 64 مرتبه بگوید: "یا مَلِکُ یا مالِک"، مالکیت او دوام یابد. کلمهی ملک و مالک و مشتقات آن بیش از 115 مرتبه در قرآن آمده است.
عدد ابجد اسم مالک برابر با 91 و جایگاه عددیش 37 میباشد.
«نور»
به قصد روشنی دل و هدایت به کمال، ذکر آن مؤثر میباشد. نور به معنی منیر و نور بخش است. کلمه نور متجاوز از 50 مرتبه در قرآن آمده است.
شیخ رجب برسی گوید: هر کس هزار بار بگوید "یا نور" خداوند ظاهر و باطن او را روشن و منور میگرداند. نور مطلق اوست که منور تمام پیدا و پنهان و دیدنی و ونادیدنی و برطرف کننده ی پرده های ظلمانی است.
عدد ابجد اسم نور برابر با 256 و جایگاه عددیش 40 میباشد.
«ناصر»
به قصد غلبه و پیروزی در تمام امور ذکر آن مؤثر میباشد. ناصر و نصر به معنی درست و صحیح و خوب یاری کردن است و کلمهی ناصر و مشتقات آن متجاوز از 35 بار در قرآن آمده است.
عدد ابجد اسم ناصر=341 و جایگاه عددیش 53 میباشد.
«واحد»
به جهت عزت یافتن، ذکر آن مؤثر میباشد. اسم احد، خاصّ خالق است و به مخلوق، احد نگویند و واحد گویند و واحد آغازِ عدد است. واحد، اسم جامع الهی بر وحدانیت مطلق که در جمیع شئون خلقت است و واحد حقیقی، ذات حق تعالی است.
حضرت امام رضاعلیه السلام فرمودند: هر کس بر بالین مریض صد بار بگوید "یا واحد" شفا یابد.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم واحد برابر با 19 است.
«ولی»
به جهت دوستی خلایق و ولایت شئون، ذکر آن مؤثر است. ولی به معنای ناصر و متوالی امر، سرپرست و دوست میباشد و به حقیقت بدان که بندگی خداوند به دوستی اوست. "ولی" یعنی دوستدار مؤمنین به توحید و صاحب اختیار آنها در کارها و اعمال و کردار میباشد. ولی و مشتقات آن متجاوز از 150 مرتبه در قرآن مجید، بکار برده شده است.
عدد ابجد اسم ولی برابر 46 و جایگاه عددیش 28 میباشد.
«واسع»
به جهت دوستی با خلق و خویشاوندان، ذکر آن مؤثر است. بعضی گفتهاند، واسع به معنای عالم است و وسع از توانگری و بخشش و توانایی در انسان است.
عدد ابجد اسم واسع=137 و جایگاه عددیش38 میباشد.
«ودود»
به جهت صدق گفتار ، ذکر آن مؤثر است. "ودود" به معنای دوست داشتن و نیز به معنای محبوب در قلوب اولیاء است.
شیخ رجب برسی گوید: هر کس هزار مرتبه بگوید:«یا ودود» و بر طعامی بدمد و به دشمن خود بدهد، آن دشمن دوست گردد.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم ودود برابر 20 میباشد.
«وکیل»
به جهت حفظ از حریق و غرق و زیان و ضرر، ذکر آن مؤثر میباشد. وکیل به معنای کارساز، کاردان، نگهبان و کافی به کار رفته است. یعنی همهی امور بندگان بر او واگذار میشود. کلمهی وکیل و مشتقات آن متجاوز از 70 مرتبه در قرآن بیان شده است.
عدد ابجد اسم وکیل برابر 66 (برابر با عدد ابجد نام جلاله الله) و جایگاه عددیش 39 میباشد.
«وهّاب»
به جهت حصول فرزند صالح، ذکر آن مؤثر است. وهاب به معنای بسیار بخشاینده از انواع نعمتها و عطایای ظاهری و باطنی است.
شیخ رجب برسی گوید: هر کس در سجده بگوید: «یا وهّاب» خداوند او را بینیاز مینماید. و هرکس در نیمهی دوم شب، سر برهنه دست به دعا بلند کند و صد مرتبه بگوید: "یا وهّاب" خداوند فقر و بیچارگی را از او برطرف میسازد و او را بی نیاز میگرداند.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم وهاب برابر 14 میباشد.
«وارث»
به قصد نفوذ کلام ذکر آن مثر است. وارث به معنای همیشه باقی بودن است.
هر کس هزار بار بگوید: "یا وارث" حاجتش برآورده میشود.
عدد ابجد اسم وارث برابر با 707 (برابر با عدد ابجد کلمه بهشت) و جایگاه عددیش 50 میباشد.
«وفی»
به جهت وفای به عهد، ذکر آن مؤثر است. وفی به معنی وفا به عهد کردن، یعنی کسی که عهد خود را به جای میآورد. اسم «وفی» و مشتقات آن، متجاوز از 28 مرتبه در قرآن مجید بیان گردیده است. عدد ابجد اسم وفی برابر با 96 و جایگاه عددیش 33 میباشد.
«وِتر»
به جهت خلاصی از ذلت، ذکر آن مؤثر است. "وتر" فرد و یگانه است و هر چیزی را که فرد باشد، آن را وتر گویند. عدهای شفع را نفس و "وتر" را روح دانند. کلمهی مبارک "وتر"، فقط یکبار در قرآن مجید بیان شده است.
عدد ابجد اسم وتر برابر با 606 و جایگاه عددیش 48 میباشد.
«هادی»
به جهت هدایت به کمال مطلوب، ذکر آن مؤثر است. هادی به معنی راهنما و دلیل و رهبر است.
شیخ رجب برسی گوید: ذکر "یا هادی الخبیر المبین" در سحرها و در حال گرسنگی و روزه داری، موجب هدایت مطلوب میگردد. هر کس بگوید:"اهدنی یا هادی و اخبرنی یا خبیر بین لی یا مبین" نوری به دلش میتابد. کلمهی مبارکه "هادی" و مشتقات آن متجاوز از 330 مرتبه در قرآن بیان شده است.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم هادی برابر با 20 میباشد.
«هُو»
به قصد نیل به اسرار حق تعالی، ذکر آن مؤثر میباشد. "هو" اشاره به آن حقیقت واحد بسیط است که از جهت عظمت و هویت و تجرد و بساطت، غائب از حواس است. گفتهاند، اسم اعظم الهی 99 اسم است و مقدم بر همهی اسماء، "هو" است. کلمهی "هو" متجاوز از 477 مرتبه در قرآن مجید بیان گردیده و لذا گفتهاند: اسم اعظم، «هو» میباشد.
هر کس دوازده هزار مرتبه (12000) بگوید، «یا الله و یا هو» انس و جن و وحوش طیور با او انس گیرند و خواص اشیاء و علوم برای او کشف گردد.
بسیار از عرفا معتقدند که اسم اعظم الهی در این آیات میباشد."هو الله الذی لا اله الا هو/یا هو یا من لا هو الا هو/ هو الحی لا اله الا هو/ الله لا اله الا هو الحی القیوم/ الله لا اله الا هو الحی لا اله الا هو/ الله و لا اله الا هو الحی القیوم".
عدد ابجد«یا الله یا هو» 99 است که برابر با همهی اسماء الحسنی الهی میباشد. هرکس نیمه شب 99 مرتبه «یا الله یا هو» بخواند، مستجاب الدعوه میشود.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم هو برابر با 11 میباشد.
«برهان»
یکی از اسماء خداوند است. و 258 بار گفتن آن جهت راهنمایی شدن به حق، مؤثر میباشد.
عدد ابجد اسم برهان برابر با 258 و جایگاه عددیش 42 میباشد.
«جاعل»
یکی از اسماء خداوند است. جهت شروع و آغاز امور و کارها گفتن آن مؤثر میباشد.
عدد ابجد اسم جاعل برابر 104 (برابر عدد ابجد اسم مبارک عطیه با یاء مشدد) و جایگاه عددیش 32 میباشد
«جامع»
یکی از اسماء خداوند، جامع میباشد. و به جهت رفع فراق و جدایی، هر روز بین طلوعین (قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب خورشید) 114 مرتبه بگوید. هر کس در نیمه شب ذکر "یا جامع الشتات و یا جامع المتفرقین"را 5000 بار بیفاصله گوید و اطاعت کسی را بخواهد، آن کس مطیع او گردد. بر این ذکر نگین انگشتر حضرت سلیمانعلیه السلام نقش بود که همه چیز، مطیع او گردیده بود.
عدد ابجد اسم جامع برابر 114 (برابر کلّ سورههای قرآن) و جایگاه عددیش 33 میباشد.
«حبیب»
یکی از اسماء خداوند است و به معنی دوست دارنده و دوست داشته شده و در دعا آمده"یا حبیب قلوب الصادقین" ای دوست دلهای راستگویان.
ذکر"حبیب" ؛ جهت محبت در دلها، بسیار مؤثر میباشد.
عدد ابجد و جایگاه عددی اسم حبیب برابر با 22 میباشد. (برابر عدد ابجد کلمه مبارکه "یا هو" و ازدواج)
«حنان»
یکی از اسماء خداوند است به جهت تقرب خداوند، 159 مرتبه گفتن "یا حنان یا منان" بسیار مؤثر میباشد.
عدد ابجد اسم حنان برابر با 109 و جایگاه عددیش 37 میباشد.
«دلیل»
یکی از اسماء خداوند است. به جهت راه یافتن به حق، بسیار مؤثر است. ذکر "یا دلیل المتحیرین" به جهت راهنمایی یافتن بسیار نافذ است.
عدد ابجد اسم دلیل برابر با 74 و جایگاه عددیش 38 میباشد.
«دافع»
یکی از اسماء خداوند است. "دافع" یعنی بازدارنده، ضررها را خداوند از خلائق دفع میکند.
ذکر "یا دافع البلایا" جهت رفع بلا مؤثر است.
عدد ابجد اسم دافع برابر با 155 و جایگاه عددیش 38 میباشد.
«ستار»
یکی از اسماء خداوند است. ذکر آن برای پوشاندنِ عیبهای خلق نافذ میباشد.
گفتن 1061 مرتبه "یا ستار" جهت حفظ آبرو خوب است.
عدد ابجد اسم ستـّار برابر با 1061 و جایگاه عددیش 80 میباشد.
«ضار»
یکی از اسماء خداوند است. برای رساندن خواری و درد به هر جبّار و سرکش ذکر آن مؤثر است. خواندن"یا ضار یا نافع" با هم بهتر است. عدد ابجد اسم ضار برابر با 1001 و جایگاه عددیش 47 میباشد.
الحمد لله رب العالمین