اسرار ختم سور قرآن کریم ؛ سوره ی حمد
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه:
بنام پروردگارم که سرّ اسماء اعظم خود را با سه حرف "الف"، "س" و "م" (اسم) فاش کرد. که عدد ابجد این سه حرف "101" است و از مجرای ولایت "با" و رسالت "سین" ظهور دارد (بسم). به نام مولایی که در عین غیب الغیوبی، ظاهر و در عین ظهور، غایب است و با صفات "رحمان" و رحیمش" کل نعمتهایش را بر ما منت نهاد.
این حقیر برای نشان دادن یکی از جلوههای عظمت آیات قرآن و راههای رسیدن به مقاصد و اهداف آن و احتیاجات مردم، از کتابهای علامه مجلسی رحمت الله، احادیث و اقوال پرحکمت را برای ختم سورههای قرآن انتخاب و بقدر حوصله خواننده جمع آوری کردهام. به امید آنکه مورد رضای مولایم حجت الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد و شاید راهی برای وصل بیشتر مومنان به قرآن باشد.حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس صد آیه از قرآن بخواند بعد هفت مرتبه بگوید: یا الله، اگر بر سنگها بخواند آنها را بشکافد.امام محمد باقرعلیه السلام فرمودند: هر چیز را بهاریست و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است. و در وقت تحویل سال نو به جهت حفظ و سلامت بودن، این هفت سلام را (5سلام در سوره صافات و یک سلام در سوره یس و یک سلام در سوره قدر) با مشک و زعفران در کاسه چینی بنویسید و با آب باران بشویید و بیاشامید.
نکته: ابتدای هر سوره مبارکه منظور از شاهراه؛ عدد ترتیب فهرستی سوره در قرآن مجید است و در کنار آن عدد ترتیب نزول آن سوره به قلب مطهر پیامبر صلوات الله علیه و آله اجمعین، تعداد آیات سوره و اینکه در مکه یا مدینه نازل شده ، آمده است.
سرّ شاهراه اول/ 5 : سوره مبارکه حمد{7آیه-مکی}
در مستدرک محدث نوری(ره)، از لبالباب راوندی و او از حضرت رسولالله صلوات الله علیه و آله اجمعین روایت نمود که ملکی بر آن حضرت نازل شد و گفت: به درستی که خداوند تو را به دو سوره بشارت میدهد که قبل از تو به پیامبری اعطا نفرموده؛ سورهی فاتحهالکتاب و خاتمههای سوره بقره .
و از آن حضرت روایت است که فرمودند: فضیلت سورهی حمد، مانند فضل حاملین عرش میباشد. کسی که یک مرتبه سورهی حمد را بخواند، ثواب حاملین عرش الهی به او عطا میشود.
و نیز روایت است که فرمودند: اگر فاتحهالکتاب در یک کفهی میزان قرار گیرد و بقیهی قرآن در کفهی دیگر، به درستی که فاتحهالکتاب هفت برابر کفهی دیگر رجحان دارد. سورهی حمد به دو بخش تقسیم میشود، بخشی از آن از حمد و ثنای خدا سخن میگوید و بخشی از نیازهای بنده.
ابیحمزه بطائنی روایت میکند حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: اسم اعظم خداوند، در سورهی فاتحهالکتاب مندرج است.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله اجمعین فرمودند: هر کس سورهی فاتحهالکتاب را بخواند، آنچنان به او پاداش میدهند که گویی دو ثلث قرآن را قرائت نموده و گویی بر هر مؤمن و مؤمنه صدقه داده است و حتی تمام قرآن را قرائت کرده است، این سوره امالکتاب و سبع مثانی است. این سوره بین خداوند و بندهاش تقسیم شده و برای بنده است آنچه بخواهد.
پیغمبرصلوات الله علیه و آله اجمعین فرمودند: سورهی حمد شفای هر دردی است، جز مرگ. و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: کسی که از حمد شفا نیابد، هیچ چیز او را خوب نمیکند.
علی بن ابیطالب علیه السلام از پیغمبرصلوات الله علیه و آله اجمعین نقل میکند، خداوند سورهی حمد را در برابر همهی قرآن قرار داد و بر نازل کردن آن بخصوص بر من منت نهاد.
فاتحهالکتاب، شریفترین گنجینهی عرش میباشد، هر که آن را بخواند در حالی که به دوستی محمد صلوات الله علیه و آله اجمعین و خاندان او مؤمن و منقاد است و به ظاهر و باطن آن مؤمن بوده و پیرو فرمانش باشد. خداوند، در برابر هر حرفی از آن حسنهای به او میدهد که هر یک از آن بالاتر از دنیا و خیراتش میباشد، و اگر کسی به این سوره که خوانده شود گوش فرا دهد، به مقدار یک سوم از ثواب خواندنش را خواهد داشت.
علی علیه السلام فرمودند: اگر معانی فاتحهالکتاب را مینوشتم 70 بار شتر میشد. امیرالمؤمنین علی علیه السلام گوید: از رسول خداصلوات الله علیه و آله و سلم شنیدم: خداوند فرمود، فاتحهالکتاب را بین خود و بندهام قسمت کردهام. نصف آن برای من و نصف دیگر برای بندهام آنچه درخواست کند. زمانی که بنده گوید، بسمالله الرحمن الرحیم خداوند فرماید، بندهام به نام من آغاز کرد، پس بر من حق است که اول امور او را به اتمام رسانم و حالاتش را مبارک کنم و زمانی که بگوید الحمدالله ربالعالمین، خداوند تعالی فرماید: بندهام مرا سپاس گذارد و دانست نعمتی که دارد از نزد من است و بلاهایی که از او دفع کردم زیادی نعمت من است. شما را گواه میگیرم که من برایش با نعمت دنیا نعمت آخرت را اضافه میکنم و از او بلای آخرت را دفع میکنم، چنانکه بلاهای دنیا را از او دفع کردم. و زمانیکه گفت الرحمن الرحیم، خداوند گوید، برای من گواهی داد که من رحمان و رحیمم، پس شما را گواه میگیرم که از نعمتم بهره او را زیاد کنم و از عطایم بهره او را فراوان نمایم. زمانیکه بگوید، مالک یوم الدین، خدای متعال فرماید، شاهد باشید، همانطوری که او اعتراف کرد من پادشاه روز جزایم، روز شمار حساب او را آسان کنم و صفاتش را سنگین نمایم و از بدیهای او بگذرم و زمانی که گوید، ایاک نعبد، خداوند میفرماید، بندهام راست گفت. مرا میپرستد شاهد باشید او را بر عبادتش پاداشی دهم که هر مخالف او در عبارت برای من به او غبطه خورد و زمانی که گوید و ایاک نستعین، خداوند گوید: از من کمک خواست و سوی من پناه آورد، شاهد باشید او را بر امرش یاری کنم و در سختیها به فریادش رسم و دست او را در گرفتاریها بگیرم. زمانی که گوید اهدنا الصراط المستقیم تا آخر سوره، خداوند گوید: این برای بنده من است، و برای بندهام باشد آنچه را خواهد. در حقیقت برای او مستجاب کردم و ببخشم آنچه آرزو دارد و از آنچه ترسد ایمن کنم.
بر قدح آبی 40 حمد بخوانید و بر مریض بپاشید و تصدقی نیز بدهید و امر کنید فقیر به جهت بیمار دعا کند، عافیت یابد.
هر کس در شب جمعه جهت حصول مهمات حمد را 1011 بار بخواند مجرب است. در کشفالاسرار میبدی آمده که هر کس این سوره را به این نحو بخواند انشاءالله به مقصد برسد، یک هفته هر روز 111 بار آن را بخواند و 111 صلوات بفرستد البته به شرطی که در این 7 روز گوشت حیوانی نخورد.
شخصی، از فقر و تنگدستی خود به پیامبرصلوات الله علیه و آله اجمعین شکایت نمود، حضرت فرمودند: چون داخل خانه خویش شوی، سلام کن و یکبار سوره حمد را بخوان، آن مرد چنین کرد، پس خدای رزق را برای او و همسایگانش اضافه فرمود.
مرحوم مجلسی (ره) و بعضی دیگر از علماء متعرض شدهاند و به تجربه رسیده است که ابتداء ختم روز "جمعه" بهترین اوقات بعد از "نماز صبح" است و قبل از صبح "غسل" کرده و بعد از نافله و فریضه صبح و "تسبیح" فاطمه زهرا سلام الله علیها "یکصد" مرتبه بگویید: "الحمدلله رب العالمین علی کل حال" و "صد" مرتبه "صلوات" بفرستید و با کسی توجه ننماید و سخن نگویید.
به جهت دولت (مال و کار) و به مداومت آن شروع نماید به این نحو که "چهل و یک" سوره حمد را بخواند به نحوی که غلط خوانده نشود بعد از اتمام بلافاصله "سیزده" نوبت این دعا را بخواند "یا مفتح فتح یا مفرج فرج یا مسبب سبب یا میسر یسر یا مسهل سهل یا مدبر دبر یا متمم تمم برحمتک یا ارحم الراحمین". در مدت چهل و یک روز، روزی چهل و یک نوبت در همان وقت و همان مکان بخواند البته هر گاه در وقت یا در مکان یا عدد اختلافی بهم رسد ختم را از سر گیرد و الا بفضل الله تعالی در هفته اول اثرش ظاهر گردد و چون مطلب به عمل آمد (زودتر از چهل روز) هر چند که دولت عظیم بهم رسد باید ختم را در چهل و یک روز تمام کند و در نسخه بنظر رسیده که آیه بسم الله را به لام الحمدلله وصل نماید و در بعضی نسخ معتبره بدون شرط و قیدی مسطور است. به این نحوه که مدت چهل و یک روز، روزی چهل و یک مرتبه بعد از نماز صبح بخواند این دعا را نیز به همان ترتیب بخواند خداوند او را "غنی" گرداند و قرض او را از خزانه کرم خود ادا فرماید.
همچنین به جهت بر "آمدن حاجات" هر که "هر روز" "یکصد" مرتبه سوره فاتحه را به این نحو بخواند جمیع حوائج جزئی و کلی او را خداوند روا فرماید بعد از "نماز صبح" "بیست و یک" مرتبه و بعد از "نماز ظهر" "بیست و دو" مرتبه و بعد از "نماز عصر" "بیست و سه" مرتبه و بعد از "نماز مغرب" "بیست و چهار" مرتبه و بعد از "نماز عشاء" "ده مرتبه" و اگر در هفته اول تاخیر واقع شود هفته دوم بخواند که مجرب و آزموده است.
و در بعضی نسخ دیگر به نظر رسیده که ابتداء از روز پنجشنبه نماید و در دو جا اظهار مطلب کند (حاجت خود را در نظر آورد) و یکی در الرحمن الرحیم و یکی در ایاک نعبد و ایاک نستعین و از بعضی مشایخ منقول است که به جهت خوف از سلطان یا از ظالمی پانزده بار بگوید یا مالک یوم الدین و ایاک نستعین از آن شخص ضرر و آسیبی به او نرسد و اگر قاطع الطریق(راهزن یا دزد) یا سبعی(حیوانی) سر راه بر او بگیرد به عدد مذکور بخواند خلاص شود به تجربه رسیده است به کرات و پیوست.
سوره حمد را با این آیه تا "ده" روز هر روز "یازده" مرتبه بخواند که مجموع یکصد و ده مرتبه شود برای هر مطلبی کلی و جزیی و هر حاجت که داشته باشد مجرب است و بزودی مقرون است به اجابت آیه اول. آیه اول این است "ثم انزل علیکم من بعد الغم تا ولله علمیم بذات الصدور" و از سوره آل عمران(آیه 153) و آیه دوم این است از سوره "انا فتحنا" (آیه آخر این سوره مبارکه) "محمد رسول الله" تا آخر سوره و بعد بگوید "رب سهل و لا تعسر علینا یا رب".