معارف عدد دو در باطن حرف باء بخش چهارم
بسم الله الرحمن الرحیم
و قل الحمدلله سیُریکم آیاته فتعرِفونها و ما ربّک بغافلٍ عمّا تَعملونَ.
عدد ابجد نام مبارک علی علیه السلام =110 ، اینطور معنی میشود:
100=ق یعنی نگهدارنده و 10 همان گنج عشر یعنی 4روی 10 ؛ همان باطن 14 (سرّ گنج رسالت و ولایت) و تمام معنی نقطه ، عدد 10 به یک معنا جمع چهار رکن خانه خدا (10=4+3+2+1) و در جایگاه ارکان خانه خدا ؛ همانجایی که دیوار شکافته شد (رکن یمانی) است. عدد ابجد کلمه یمین=110 است و جمع کننده تمام اسرار و حافظ این اسرار است . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در تفسیر سوره مبارکه نبأ میفرماید:« نبأ عظیم ، وجود مبارک حضرت علی علیه السلام میباشد». کسی که خداوند متعال به وجود مبارکش ، اسرار ندیدنی عالم بالا را در دنیا ، دیدنی فرمود (البته چشمهای بینا و کاوشگر مؤمن و مخلص درک حقایق میکنند و میبینند).
درواقع یادآوری میکنم که هرجا نام مبارک امام علی علیه السلام برده میشود ، ایشان به همراه 11 ذریه معصومش صلواتاللهعلیهماجمعین است. که امروز به تمام وجه ، مقامات امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وجه وصی الحسن ؛ امام زمان علیه السلام جلوه فرموده است . امیدوارم امروز ، امیرالمؤمنین علی علیه السلام و اولادش را تنها نگذاریم و از شیعیان و محبّین واقعیشان باشیم.
*جمع ارقام 110 برابر 2=ب است (2=0+1+1) . وجود مبارک آقا (که فرمود انا نقطة تحت الباء) ، حقیقت و جان عدد 2 است . در عربی حرف (ب) را (با) میخوانند. عدد ابجد نام مبارک محمد(ص)=92 که 11=2+9 (هو=11=حج) و جمع ارقام 11 میشود 2 (2=1+1) برابر حرف (با) ، پس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امام علی علیه السلام ، با با(یِ) امت و شیعیان هستند. {انا و علیّ ابواه امت}
وجود مبارک امام حسن عسکری علیه السلام
همانطورکه میدانید در دایره وجودهای مبارک چهارده معصوم صلوات الله علیهم اجمعین ، مرتبه مقابل مقام دوم از معصومین روبروی وجود مبارک حضرت علی علیه السلام ، امام حسن عسکری علیه السلام قرار دارد.
*حدیث درباره وجود مبارک امام حسن عسکری علیه السلام
در این قسمت حدیث زیبای معرفت وجود مبارک امام حسن عسکری علیه السلام را از قول شیخ محی الدین عربی علیه السلام بیان میکنم.
و قال الشیخ محی الدین : و علی البحر الزاخر زین المفاخر الشاهد لارباب الشهود الحجة علی ذوی الجحود مُعرّف حدود حقایق الرّبانیة مُنوّع اجناس العالم السُّیحانیّه عنقاء قاف القِدَم العالی عن مَرقاة الهمم وعاء الاَمانة محیطِ الاِمامة مطلع الانوار المصطفوی الحسن بن علی العسگری علیه صلوات الله المَلک الاکبر. اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم.
ترجمه: تحیّات زاکیات از اهل قدس و ساکنین سماوات بر حقیقت مطهرهی نور باهر و بحر زاخر (زاخر یعنی بزرگوار ، لبریز ، سرشار ، شرافت زیاد ، نجابت و اصالت) ، زینت هرگونه مفاخر ، شاهد و دلیل مجسّم به مشاهدات ارباب شهود ، حجت و برهان حقایق ربانی ، قسمت کننده اجناس عوالم سبحانی ، عنقاء بلند پرواز کوه قاف که دامن پاکش بلندتر است از نیل مرقاه ( یعنی تیر هدف خلقت به هدف رسید) و ظرف (وعاء) نفیس امانت و بحر محیط امامت ، مطلع ( ظرف و جایگاه مشرق انوار شمس الشموس عالم) مصطفوی ؛ حسن بن علی العسگری علیه صلوات الله الملک الاکبر.
*وجود مبارک آقا ابا محمد ؛ حسن بن علی زکی عسکری علیه السلام از مفاخر عالم خلقت است. وجود نورانیش از نظر القاب مبارک معصومین علیه السلام ، دومین معصوم است که لقب ابامحمد را داراست و دومین معصومی است که نام مبارک حسن علیه السلام را دارد و وجود مبارکش ، اسرار امام حسن مجتبی علیه السلام {که دومین امام است} را افشا میکند چرا که هم نام و هم کنیهی ایشان است و در عدد ابجد کلمه زکی هم 37 میشود که برابر با جایگاه عددی نام مبارک حسن علیه السلام است که تمام اسرار اعداد را از اول تا آخر افشا کرد و خودِ 37 برابر عدد ابجد نام مبارک خدای مهربان یعنی اول است(رجوع شود به کتاب بلوغ سجده ؛ 9).
همانطورکه در کلام شیخ آمد که ایشان ، ارباب شهود و حجت و برهان محکم بر اصحاب جحود است و همچنین نیل مرقاة است یعنی به آرزو رسانندهی تیر هدف خلقت وهستی است که به اجابت میرسد به نام گل همیشه بهارش ؛ صاحب العصر و الزمان مهدی موعود (عج الله تعالی فرجه) !
*وجود نورانی ایشان ، سیزدهمین معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین و یازدهمین امام علیه السلام است که جمع عدد ولایی و معصومیتشان 24 میشود (24=11+13) و عدد 24 ، جامع جمع همهی اسرار و اظهار (آنچه میخواهد به ظهور برسد) و انوار مشعشعه از همهی شمسهای وجود و اقمار ظهور است! و عدد 24 ، عدد جامع همهی اعداد است پس وجود مبارک آقا (طبق حدیث) ، جامع جمیع المفاخرالشاهد لارباب الشهود است. چگونه میتوانم وجود مبارکش را تعریف کنم که این حقیر از هر نظر ضعیف و کوچک و ناچیز هستم.
*عدد 24 در کتاب مهندسی خلقت به طور کامل توضیح داده شده است. عدد 24 یعنی تمام ساعات شبانه روز که برابر با عدد ابجد کلمه وحی و احاطه و کُدِ هستی است!
جمع اعداد 1 تا 24 ، برابر با 300 میشود . عدد ابجد کلمه صراط و فکر برابر با 300 است. و 300 ، برابر با عدد ابجد حرفِ ش است که صفت تفشی (افشا کنندگی) دارد و یعنی بلوغ تمام معانی و علوم هستی!
چنانچه وقتی حرفِ ش به صورت شین خوانده میشود ، عدد ابجدش برابر با 360 است که تمام دایرهی هستی به 360 درجه خلق شده و جایگاه عددیش 45 میشود {360=شین=45} که برابر با عدد ابجد نام مبارک آدم علیه السلام است یعنی ظرف علم الاسماء پروردگار عالم ! صورت اسمائی رحمانیت خداوند کریم و به قول امیرالمؤمنین علی علیه السلام که فرمود فکر نکن که تو جرم صغیری بلکه عالم کبیری. تمام عوالم در وجود حضرت آدم علیه السلام خلاصه شده است.
پس در وجود مبارک امام یازدهم علیه السلام ؛ معصوم سیزدهم صلواتاللهعلیهماجمعین ؛ حضرت ابا محمد حسن ابن علی زکی العسکری علیه السلام جمع الجمع ظهور اسمائی و صفاتی و مظهر احاطه وحی و انوار سماوی و ارضی ، متجلی شده است. او تنها وجودی است که فقط یک فرزند دارد و در حدیث آمده که زمان تولد مولود نورانیش ؛ حضرت مهدی موعود (عج الله تعالی فرجه) هیچ مولودی در زمین به هیچ صورت متولد نشده است ! الله اعلم
بنابراین تمام زیباییهای گنج توحید پروردگار عالم ، به نام مهدویت از دامن وجود مبارک امام حسن عسکری علیه السلام به تولد مولود موعودش ظهور پیدا میکند. چنانچه درحدیث بالا آمده است که ایشان ، عنقاء قاف القدم العالی میباشد.
میدانید که عنقا پرندهایست استثنایی که به یک قول همان سیمرغ افسانهای است که فقط در بلندای قله کوه قاف ، لانه دارد. اینجاست که هزاران معنی و ترانهی الفاظ زیبای خلقت به دورنمای نگاه ولایی و معصومیت ائمه طاهرین صلواتاللهعلیهماجمعین از دامنهی شروع خلقت تا قلهی افلاکی اسرار آفرینش به پرواز بلند عنقای قلهی قاف به وجود حسن بن علی عسکری علیه السلام به نمایش چشمهایی ظاهر میشود که جحودند یعنی هرگز به راه نمیآیند ؛ هرگز قبول نکرده و هنوز هم جحودند و پذیرا نمیشوند. به صورت نورِ بُرّایی که ظلمات جهل و هواپرستی و گناه و سرکشی و طغیان و ستمگری را به صبح صادق پاره میکند و سپیدی صبح مهدویت را تا قیامت بر عالمیان روشن میفرماید ، چنانچه ایشان مطلع فجر عالم است (مطلع الانوار مصطفویه).
*وقتی با جمع اعداد 1 تا 24 (در طول) عدد به 300 رسید افشاء این همه زیبایی باعث شد خلیفه وقت (معتمد عباسی) ، ایشان را در جمع لشکر و در پادگان محصور کند تا نور مبارک حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه) افشا نشود{امام عسکریعلیه السلامصاحب فرزند نشوند} ، ولی به حمد خداوند منان ، مولای ما صاحب العصر و الزمان صلواتاللهعلیهماجمعیندر سال 256 هجری که برابر با عدد ابجد کلمه نور است ، قدوم مبارکش در دنیا ظاهر و متولد شدند.و با انوار وجودش از همان بدو تولد ، آنها را به یأس و ناامیدی خواند. الحمدلله رب العالمین
*اما اگر بخواهیم بیشتر به معنای جمع ولایی و معصومیت امام عسکریعلیه السلام واقف شویم باید این عدد به حروف (در عرض) معنا شود{سیر اعداد در طول و حروف ، در عرض بیان میشود} یعنی اگر 300 را به حروف بنویسیم عدد ابجد سیصد=164 میشود که برابر با عدد ابجد کلمه نقطه است. آیا مگر غیر از این بود که تمام زیباییها را در این درس بنا بر احادیث زیبای نبوی خواندیم که از نقطه بود و جانِ آن ، نقطهی زیر باء بسم الله یعنی امیرالمؤمنین علیعلیه السلام است و عدد ابجد حرف ب=2 و ملکش حضرت جبرائیلعلیه السلام میباشد.
نکته: عدد 164 (= سیصد) اینطور معنا میشود:
100=ق و حرفِ ق یعنی نگهدارنده و 64 ، برابر با عدد ابجد کلمه دین = ناجی = کلید = نوحعلیه السلام است. پس تمام زیباییها افشا شده است زیرا وجود مبارک امام عسکریعلیه السلام{و درواقع همهی معصومینصلواتاللهعلیهماجمعین} نگهدارنده دین هستند و هم کلید بهشت و کلید قرب الهی و فاتح الکتاب هستی و ناجی امّت هستند و فرزند امام عسکریعلیه السلام، منجی عالم بشریت است و همانطور که به وجود حضرت نوحعلیه السلام، قوم ستمگر و جحود و حرف نشنو! غرق شدند و کسانیکه با نوحعلیه السلامدر کشتی بودند زنده ماندند و پیروز شدند ، در زمان ظهور فرزند امام عسکریعلیه السلام، دوباره جهان فقط جای زندگی مؤمنان میشود و حکومت آقا ، حکومت نورانی است و عدل و داد برپا میشود.
پس ببینید این ولایت هم در ظهور طولی(عددی) و هم در ظهور عرضی (حروفی) ، اهداف خلقت را نمایان میکند. چنانچه در دعای استغاثه به امام زمان (ص) میخوانیم : ... و مُظهرِ الایمان و مُلقِّنِ احکامِ القرآن و مُطهّر الارض و ناشرِ العدل فی الطول و العرضِ ... .
*در ضمن اینکه وجود مبارک آقا ؛ سیزدهمین معصومصلواتاللهعلیهماجمعین است و عدد 13 برابر است با نام مبارک احد جلّجلاله و همانطور که میدانید هدف ، رسیدن به معرفت توحید خداوند است که اصل اول اعتقادی در اصول دین ما توحید است پس ظهور فرزند نورانیش ، افشای اصل است!
و همچنین عدد 13 ، برابر است با جایگاه عددی حرفِ م که هدف هدایت ، رساندن مردم به طهارت و حقیقت اربعین یعنی بهار شدن و سبز شدن زندگی انسانی است و زمان ظهور آقا ، افشاء اصحاب واقعی ایشان به 313 نفر است یعنی 300=ش ؛ افشاکنندهی کسانیکه به عددِ 13 ِ عمل رسیدهاند! و امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام روز 13 رجب در خانه خدا متولد شده است.
اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
*عدد ولایی امام عسکریعلیه السلام 11 است که ایشان امام یازدهم میباشند. همانطور که عدد 11 را معنا کردم این عدد برابر اسم مبارک خداوند ؛ "هو" میباشد و خداوند متعال به پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: قل هو الله احد . و جمع اعداد 1 تا 11 برابر 66=الله جلّجلاله است. سوره مبارکه توحید ، 66 حرف دارد! و عدد 11 برابر با کلمه "حج" که رسیدن به رضای او(هو) است ، میباشد آیا همهی این زیباییها ، ظهور توحید ناب لا اله الا الله نیست؟! و رساندن به حقیقت هوئیت عالم نیست ؟!
و عدد11 برابر اسم زیبای خداوند؛ "دوا" است . در واقع خداوند کریم ، دوا را در وجود دوازده امام معصومصلواتاللهعلیهماجمعین زده است و آنها را ناجیان انسانها قرار داده ! و امام دوازدهم در بطن امام عسکریعلیه السلام قرار دارد و جالب است که جمع اعداد 1 تا 12 میشود 78 که برابر است با عدد ابجد نام حکیم خداوند یکتا!
و عدد 11 برابر حرف "یا" است که حرف انتخاب میباشد و دنیا ، بر سر دو راهی انتخاب قرار دارد. پس بیشترین سختیها و ظلمتها در زمان امام عسکریعلیه السلام بود زیرا کمتر کسی متوجه تولد جانشین ایشان شده بود و همین باعث شد که جعفر کذاب {از فرزندان امام هادیعلیه السلامو نسل پنجم امام جعفر صادق علیه السلام} بعد از شهادت امام عسکریعلیه السلام، خود را امام دوازدهم معرفی کند. اما چون امام حسن عسکریعلیه السلام به شیعیان خالص خود فرموده بودند که فرزند مبارکش (به سنّ 4 سالگی) تشریف فرما میشود و سؤالات آنها را آنطور که پدر بزرگوارش فرموده ، جواب میدهد و تمام مراسم غسل و کفن و خاکسپاری پدر را انجام میدهد ، با حضور ایشان دیگر هیچ شکی برای کسی باقی نماند و جعفر کذاب رسوا شد.
*ایشان در دایره خلقت ، وجود مبارکش ثابت است : در دایره معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین ، مقابل معصوم دوم ؛ امام علیعلیه السلامو در دایره ائمه طاهرینعلیهم السلام، مقابل امام دوم ؛ امام حسن مجتبی علیه السلام میباشد. و به ولایت ، مطلع انوار است از عشای عالم وجود در زمان امام حسن مجتبیعلیه السلامتا طلوع نور صبح ولایت امام حسن زکی عسکریعلیه السلام! { عشای عالم در گنج از حسن علیه السلامتا حسنعلیه السلاماست}
*نام مبارک ایشان ؛ حسنعلیه السلامو کنیه مبارکش ؛ ابا محمدصلواتاللهعلیهماجمعین است. ابا در عربی به دو صورت معنی میشود : 1- پدر 2-زینت . امام عسکریعلیه السلام، هم پدرِ محمد صلواتاللهعلیهماجمعین است {نام زیبای فرزند نورانیش در دوران غیبت م ح م د خوانده میشود} و هم زینتِ وجود مبارک حضرت محمدصلی الله علیه و آله و سلم است. زیرا جلوهی تمام نمای کلّ رسالت حضرت محمدصلی الله علیه و آله و سلم را که قرآن کریم است به بهترین صورت حسن{وصی الحسنعلیه السلام} ، در ظهور وجود مبارک موعود عالم در تمام جانِ دنیا ظاهر کرده و انشاءالله با ظهور فرزند گرامیش اهداف خلقت که از مجرای رسالت 124000 پیامبر بزرگوار و مخصوص پیامبر گرامی اسلام و اوصیائشصلواتاللهعلیهماجمعینبه دست مبارک امام زمان(عج الله تعالی فرجه) رسیده ، به جلوهی حکومت نور ، جانِ بهشت را برقرار میفرماید. چنانچه ایشان وصی الحسن و الخلف الحجة عجّل الله تعالی فرجه الشریف هستند.
*وجود مبارک امام حسن عسکریعلیه السلام، هشتمین فرزند از ذریههای مطهر امام حسینعلیه السلام است. درحالیکه ایشان ثمن گنج ولایت است که در بطنش نهمین ذریهی مطهر امام حسینعلیه السلام؛ مولا و سرورمان ؛ امام زمان(عج الله تعالی فرجه) قرار دارد همان که به وجودش ، پرده از همهی اسرار برداشته میشود.
*وجود مبارک امام حسن عسکریعلیه السلامدر هنگام تولد به عدد 2 ، به دنیا آمدهاست ؛ یک وجود مبارک خودش و دوم در بطنش ؛ نور چشمش و نور چشم همهی انبیا و اولیاء و معصومینصلواتاللهعلیهماجمعین؛ امام زمان(عج الله تعالی فرجه). اگر همانطور که عدد 2 را معنی کردم ، خوب دقت کنید مقام شامخ مولا را درک خواهید کرد! زیرا او حقیقتی از حقایقِ باء بسم الله است و در مقام ثانی از نام مبارک حسنعلیه السلام، سبزکننده همهی گل و میوههای گنج رسالت و ولایت میباشد. چنانچه در حدیث شیخ محی الدین رحمه الله فرمود: معرّف حدود حقایق الرّبانیه منوّع اجناس العالم السُّیحانیه عنقاء قاف القدم العالی. خوب در معانی دقت بفرمایید! حال متوجه میشوید که چرا دشمن زمانش(معتمد عباسی لعنه الله علیه) ایشان را در پادگان قرار داد تا فرزند گرامیش؛ میوه دلش به دنیا نیاید! چون تنها ظرفی که وعاءِ آل محمدصلواتاللهعلیهماجمعین است ، وجود مبارک اوست که میتواند چنین ثمن گرانمایهای را به جهانیان برساند.
*عدد معصومیت امام عسکریعلیه السلام، 13 است که ایشان معصوم سیزدهم میباشند. همانطورکه ذکر شد 13=م=40 و 13 ، برابر است با نام مبارک "احد" جلّجلاله . و لقب مبارک ایشان ، "زکی" میباشد که عدد ابجدش 37 است و این عدد ، اسرار گنج نام مبارک "اول" پروردگار عالم است که همه ظهورات ، مظهر نامِ اولِ ربّ العالمین است.
و جالب اینکه اگر اعداد 1 تا 13 را با هم جمع کنیم 91 میشود که برابر عدد ابجد نام زیبای "کامل" و "کمال"(مطلق) خداوند و برابر "کلام" زیبای اوست و جمع ارقام 91 میشود 10(10=1+9) که همهی گنج عشر است. پس ایشان وعاء(ظرف) الامانة و محیط الامامه و مطلع الانوار مصطفویه میباشد.
*مقام ایشان در ایام هفته : روز پنجشنبه متعلق به وجود نورانی امام حسن عسکریعلیه السلام میباشد. این روز در ایام هفته روز رحمت است ، هم اموات از رحمت آن بهره میبرند و هم زندهها البته اگر قدرش را بدانند! عدد 5 ، عددی است که همه اعداد را در بطن خود حاضر کرده و در جمع اعداد 1 تا 5 جلوه دهندهی تمام زیباییهای خواص و عوام یا به قولی ظاهر و باطن است که 15 میشود (15=5+4+3+2+1) که جایگاه عددی حرف س=15 است که میزان حروف و قلب قرآن با ندای پروردگار عالم به پیامبر بزرگوارش به نام "یس" است .
پس ابا محمد حسن بن علی العسکریعلیه السلام ؛ زینت قلب پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و جلوه دهنده حیات قلب عالم به زیبایی نام مبارکش ؛ حسنعلیه السلامکه سبزی و حیات گنج قرآن ، و قلب طپندهی ولایت و رسالت را به طپش حیات واقعیاش ، افشا و احیا میکند. و جمع ارقام 15 میشود 6 (6=5+1) و جمع عدد ولایی و معصومیت ایشان 24 است که در جمع ،6 میشود(6=4+2) و عدد 6 ، رمز خلقت تمام آسمانها و زمین و کلّ دنیاست {آیه 4 سوره مبارکه حدید:هو الذی خلق السموات و الارض فی ستة ایام...}.
در بطن جامع ایشان ، جمعه ظاهر میشود . یکی از نامهای امام زمان (عج الله تعالی فرجه) جمعه است! و همانطورکه توضیح داده شد جمع جمیع زیباییها و اهداف خلقت و انوار نورانی پیامبرانعلیهم السلام و امامان معصومصلواتاللهعلیهماجمعین را ظهور و جلوه میدهد. عدد ابجد کلمه جمعه=118 و برابر عدد ابجد نام مبارک حسنعلیه السلاماست که 100=ق یعنی نگهدارنده و 18=حی میباشد. جمعه به جمیع حُسنها ، حیات طیب را تا قیامت و حتی در بهشت نگه میدارد. جمع ارقام 118 برابر 10 میشود که همان گنج عشر است که دین را و توحید را و اسرار و معارف را و عالم را به حسن سبزی و حیات طیب را چه در دنیا و چه در قیامت و در بهشت نگه داشت.
خداوند کریم در آیه 160 سوره مبارکه انعام میفرماید: مَن جاء بالحسنه فله عشر امثالها... . اگر کسی با خودش عمل حسن را (تا قبر) بیاورد پس به او عدد 10(گنج عشر) را به مثل (اول خلقت) میدهم. بنابراین اینجا جمعه را به حقیقت درک کنیم و پنجشنبه ، باطن جمعه را! درحقیقت مزد هر بندهای در هفته(که حمد است) اگر حامد باشد ، جمعه را اهدا فرموده که عید مسلمانان خوانده میشود و درواقع عشرُ امثالها است و همینطور در زمان ظهور آقا ، جلوهی کامل عشرُامثالها به همهی مؤمنین در همین دنیا عنایت میشود. اللهم الرزقنا
عدد 2 در اسرار ولایت دومین امام ؛ امام حسن مجتبیعلیه السلام روبروی امام حسن عسکری علیه السلام
درواقع به نوعی ولایت امام حسن علیه السلام به عنوان دومین امام معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین، سرسبزی حقیقت حیات سبز حرفِ بِ بسم الله الرحمن الرحیم است. زیرا احیاء واقعی انسانی و تکامل و حقیقت حیات تکوینی و حیات تشریعی را در دنیا و آخرت سبز و حیات و جلوه میدهد . و به گل و میوهی حقایقش میرساند. پس لازمه ظهورِ باء ، امام حسن علیه السلاماست ؛ او که خود سبز پوش آل محمد صلواتاللهعلیهماجمعین میباشد.
معانی از نام مبارک امام حسن علیه السلام
وجود مقدسش سبزپوش آل پیامبرصلی الله علیه و آله، سید جوانان بهشت است. وجود مقدس آقا ، سبط اکبر اهل بیت پیامبرصلوات الله علیهم اجمعین است. و ایشان نتیجه زحمات پیامبران از حضرت آدمعلیه السلام و اوصیایشان تا وجود مقدس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علیعلیه السلام و فاطمه زهراسلام الله علیها است یعنی به وجود آقا امام حسنعلیه السلام ، درخت طیبه که در کتاب مبارک قرآن آمده است {آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم:کلمة طیبة کشجرة طیبة اصلها ثابت و فرعها فی السماء} ، سبزی خود را جلوه داد و درخت ولایت ، شاخه و برگ خود را ظهور داد و روی این سبزیهاست که گل و میوه ظاهر میشود زیرا ادامهی شاخه سبز ، گل میشود که گل و میوهاش ، امام حسین علیه السلاماست. لازم به تذکر است که در اصل ، نام مبارک هر دو بزرگوار ، حسنعلیه السلاماست {درعرب دو برادر که هم نام باشند ، در نام برادر کوچکتر یک یاءِ مصغر میگذارند ، پس میخوانند: حسین(ع) یعنی حسنِ کوچک}.
*عدد ابجد اسم مبارک حسنعلیه السلام=118 است که اگر ارقامش را با هم جمع کنیم میشود 10 (10=8+1+1) پس ایشان ، حقیقت گنج عدد 10 و در واقع 4روی10 میباشد .از طرفی هم ایشان ، معصوم چهارم است {همان گنج عشر و 4 روی 10} و دومین امام معصوم است که عدد ابجد حروف دو=10 است (د=4 + و=6=10) پس ایشان ، راز عدد دو میباشد! درضمن که جمع عدد ولایی ومعصومیتشان 6=4+2 میباشد ، و عدد 6 ، راز خلقت و سبز شدن آفرینش در دنیاست.
بهترین عمل ، نماز است و مجرای نماز ، الِفِ عالمِ وجود یعنی امام زمانصلوات الله علیهم اجمعین است. انسان در سجاده عبادت با نماز به امام خود وصل میشود. اینجا لازم به توضیح است که تمام عوالم از سِرّ تا سِفل ، واسطهاش الفِ وجود است.در این مجراست که انّالله و انّا الیه راجعون است ؛ تمام روزی و تمام اراده و مشیت پروردگار عالم و تمام برکات اسماء الحسنی و عنایات تجلی و ظهور دارد. این باطن که مجرای وحی نامیده میشود و گیرنده روزی کنزالله و به عنوان سبزکننده آن کریم اهل بیت ؛ حسن ابن علیصلوات الله علیه است.
کنیه نازنین ایشان ؛ ابا محمد است زیرا همانطور که بیان کردم: ایشان ، جلوه دهنده همه آنچه که اراده و مشیّت پروردگارعالم به آن قرار داشت که از گنج الهی یعنی الِفِ وجود مقدس پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم جلوه کند ، میباشد و در واقع جان قرآن را سبز کرد و بر همه عالمیان زینت بخشید. پروردگار عالمیان به رسول گرامیش فرمود من محسن هستم و نام حسن را از نام خود میگذارم. پس سبط اکبر خانواده مطهر اهل بیت عصمت و طهارت ، حسنعلیه السلام نام گرفت. پدربزرگوارشان آقا ابالحسن علی ابن ابیطالبعلیه السلام است. نام مبارک امام حسینعلیه السلام هم درواقع حسن میباشد و چون 9 ذریه در بطن اوست پس همهی وجودهای مقدس ائمه طاهرینصلواتاللهعلیهماجمعین، حسن هستند. در واقع وجود مقدس آقا امام زمان(عج الله تعالی فرجه) ؛ این باطنِ حسنعلیه السلام است که ایشان ، وصیّ الحسنصلوات الله علیه است.
رسول اکرمصلی الله علیه و آله و سلم خود ، هم خُلق حسن و هم خَلق حسن و هم برای همه عالمیان اسوه حسن است (الی یوم القیامة) و خانم دو عالم ، حسنه است که باید در دنیا و آخرت از ربّ مهربانمان بخواهیم که حیات حسنه را در دو جهان به ما عنایت بفرماید (انشاءالله) . ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار.
عدد ابجد امام حسنعلیه السلام=200
عدد ابجد نام زیبای امام حسنعلیه السلام=200 میباشد که برابر با تعداد آیات سوره مبارکه آل عمران است . آل عمران به معنای خانواده آبادانی میباشد. جالب است بدانید حقیقت اسرار آل عمران ، وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام و خانواده نورانیش میباشد (اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم) که جانِ آبادانی آن به وجود سبزپوش آل پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم ؛ ابا محمد حسن بن علی علیه السلام ظهور پیدا کرده است. که به نامِ نامیش ، تمام عالم خلقت در صورت حسن ، و به هدف حسن ، و به مقصد حسن ، و در جلوه حسن ، و در ملاحت حُسن حسن ، و نمره قبولی و 20 حسن ، و پاداش حسن ، و جایگاه و قرب حسن جلوه کرده است! و خداوند باریتعالی پس از خلق صورت جسمانی آدم علیه السلام ، به خودش فتبارک الله احسن الخالقین فرمود. پس چون خلقتش در صورت حسن میباشد به خود ، تبریک اَحسن فرمود.
و از طرفی برابر با عدد ابجد حرف ر است که صفتش ، تکریر است و این صفتِ فعل اعمال است در دنیا! یعنی تکرار میشود چه در مخرج زبانی و چه در صفات فعلی ؛ مثل اینکه کنار کوه فریاد بزنیم که همانجا انعکاس صدای خود را میشنویم. پس در همین دنیا ، انعکاس اعمالمان به خودمان برمیگردد.
بنابراین اگر در زندگی ، عمل ما حسن باشد پس جوابش هم به حسن به ما برمیگردد. خداوند یکتا در آیه 60 سوره مبارکه الرحمن میفرماید :هل جزاءُ الاحسان الا الاحسان. آیا جزای خوبی ، جز خوبی است؟ ریشه کلمه احسان خداوند ، حسن است.
*و زیباتر اینکه عدد ابجد نام مبارک "امام حسن"علیه السلام=200 برابر عدد ابجد کلمه عقل است .آیا این مهندسی ، احسنت ندارد که انسان ، دارای عقل است و خلیفه الله در دنیا است! و بدن انسان هم شامل 200 استخوان است { البته برخی جاها گفته میشود 206 تا که درواقع بدن 6 قسمت شده و به 200 تا وصل هستند}.
خلاصه امیرالمؤمنینعلیه السلام فرموده که اگر خدا میخواست عقل را بصورت مردی خلق کند آن صورت حسنعلیه السلامبود.
یعنی کسی که عاقل باشد به زندگی و عمل حسن دست پیدا میکند و نتیجه حسن ، نصیبش میشود. چنانچه خداوند متعال در آیه 160 سوره مبارکه انعام میفرماید: مَن جاء بالحسنه فله عشرُ امثالها ؛ هرکس با خودش عمل حسن بیاورد ، پاداشِ عشرُ امثالها دارد. پس قبولی ، به نتیجهی حسنعلیه السلاماست.
جالب است که جایگاه عددی نام مبارک امام حسنعلیه السلام=65 و برابر با عدد ابجد کلمه دنیا است.امام حسنعلیه السلام؛ سبزپوش آل پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم و کریم اهل بیتصلواتاللهعلیهماجمعین است. خوب دقت کنید! پروردگار عالم ، دنیا را در جایگاه حسنعلیه السلامخلق فرمود زیرا آنچه به مخلوقاتش (مخصوصا انسان) داده است ، همه در مجرای حسن یعنی بهترین است ، چنانچه در خلقت انسان به خودش فتبارک الله احسن الخالقین فرموده است. پس انسان هم در مجرایِ حسن خلق شده است . درواقع یعنی سبز! یعنی زنده! یعنی بدون نقص! یعنی حی و سالم! یعنی با سرنوشت و آینده و توانهای عالی ... .
"عمل حسن" و "عشر امثالها" یعنی چه؟
عمل حسن یعنی عمل سبز یعنی عمل زنده ، سالم ، شاداب ، بدون عیب و بدون آفت ، عمل کامل ، عملی که وصل به امام زمانش باشد همانطور که در قسمت رکوع بیان شد که در نماز جماعت ، نقطه وصل مأموم به امام ، رسیدن به رکوع امام است. در این صورت ، عمل سبز میماند چون از شاخه جدا نشده و فُرادا نیست. پس اگر به این شکل عمل تا دم قبر آمد ، خداوند مزدش را عَشرُ امثالها میدهد.
*عشر امثالها یعنی چه؟ حرف ر به عدد ابجد 200 ، برابر با نام مبارک "امام حسن"علیه السلام میشود و جایگاه عددیش 20 است که اگر اعداد 1 تا 20 را با هم جمع کنیم میشود 210 که برابر با نام مبارک "امام حسین"علیه السلام است! کسی که به عدد 10 متولد شده ، کسی که با 9 ذریه معصومصلواتاللهعلیهماجمعیندر بطنش متولد شده است. پس میوه حسنعلیه السلام، حسینعلیه السلام است . و اینجا معنی عشرُامثالها را بخوبی متوجه میشوید که اگر عمل حسنعلیه السلامرا تا قبر بیاوری ، مزد حسینعلیه السلاممیگیری که تا ابد غنی باشی. و بعبارتی یعنی همه نعمتها را به تو میدهم و در آخر مجرای گنج وجود ؛ (الِف) را باید حسن یعنی نیکو و سالم به آخرت منتقل کنیم تا میوه 1000 دانه (اَلْف)آنجا بدستمان برسد. یعنی عمل باید سبز بماند.
چرا عدد 1 تا 20 جمع میشود؟! زیرا مثلا یک دانش آموز در امتحان املا باید تمام نوشته هایش از 1 تا 20 بدون غلط باشد ، تا نمرهاش 20 شود{منظور تکلیف است که در دنیا ، باید بدون غلط انجام میشده} پس این نمره از سایه (شجره) درختِ عمل در فعل ستون دین ؛ نماز حقیقی ظاهر میشود که با وصل رکنِ رکوع ، به مقام سجده میرسیم {رکوع ، رکن 4 است که 10=4+3+2+1 پس نمره 10 را با رکوع میگیریم و قبول میشویم و سجده ، عشرُامثالهاست یعنی 10 نمره بعدی که نمره 20 حاصل میشود!}
بنابراین وقتی میخوانیم وجود مبارک امام حسنعلیه السلام، چهارمین معصوم در مرتبه ظهور نوری در عالم اسرار است پس عظمت عدد 4 ، تمام گنج عشر است و جمع 1 تا 4 میشود 10 و خداوند متعال برادر امام حسنعلیه السلام را که هم نام اوست به عدد 10 متولد میفرماید. و این عددِ حرفِ ی است که درواقع نام ایشان همان حسن(ع) است که یاء صغیره گرفته ؛ حسـیـــن(ع) خوانده میشود.
نام حسنعلیه السلام؛ هدیهی جرائیلعلیه السلام
جنبه دیگر سیر نزولی نام مبارک حسنعلیه السلاماست : روایت از امام صادقعلیه السلام است که جناب جبرائیلعلیه السلام، نام حسنعلیه السلام را در حریری از پارچههای بهشتی به رسولاللهصلی الله علیه و آله و سلم هدیه داد و نام حسینعلیه السلام را از نام حسنعلیه السلام برگرفت و مشتق نمود.{معانی الاخبار.ص58}
جابر بن عبدالله انصاری میگوید پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: حسنعلیه السلام را به این نام نامیدند ، چراکه به واسطهی احسان خداوند ، زمین و آسمان برپا شده است و حسنعلیه السلام برگرفته شده از احسان میباشد. علیعلیه السلام و حسنعلیه السلام؛ دو اسم از اسماءالله هستند و حسینعلیه السلام، مصغّرِ حسنعلیه السلام است.{حلیه الابرار فیاحوال محمدوآله الاطهار علیهمالسلام . ج4. ص20} یعنی درواقع اگر قرار باشد احسان خداوند که سبب قوام آسمان و زمین است مظهر و تعیّن خارجی داشته باشد ، آن مظهر ، وجود ذی جود امام مجتبیعلیه السلام است و به همین دلیل او را حسنعلیه السلام نامیدند.
وجاهت حورالعین از نام حسنعلیه السلام
دو جنبه در اسم مبارک حسنعلیه السلام وجود دارد : یکی جنبه سیر صعودی و دیگری در سیر نزولی. روایت این است که در بهشت بر پیشانی حورالعین نوشته شده الحَسَن {جامع الاخبار (شعیری) ص42) . درواقع معنی حدیث آن است که اگر حورالعین وجاهتی(زیبایی) دارد ، آن از نام زیبای حسنعلیه السلام است! یعنی درخشندگی و نور صورت حورالعین که فرمودند اگر سفیدی ساق او بر اهل زمین نمایان شود ، همگی قالب تهی میکنند ، حاصل نام مبارک حسنعلیه السلام است.
روز قیامت که روزِ بُروز واقعیات است (إذا وقعت الواقعه) ، سِرّ این اسم بر ملا میشود! درواقع حورالعین که اصل وجودش از نور امام حسینعلیه السلامخلق شده ، وجاهت و نورانیت چهرهاش از نام امام حسنعلیه السلاممیباشد. {نورُ الجنّةِ و الحور العینِ مِن نورِ الحسینعلیه السلام و نورُ الحسینعلیه السلام مِن نورِالله و الحسینعلیه السلام أفضل مِن الجنّةِ و الحور العین ....یعنی : نور بهشت و حورالعین از نور حسین(ع) خلق شده و نور حسین(ع) از نور خداوند است پس حسینعلیه السلام ؛ افضل از بهشت و حورالعین میباشد (بحارالانوار. ج25. ص16) }
*امام حسنعلیه السلامو امام حسینعلیه السلاممظهر رحمت الهی هستند
پس رکوع واقعی ، شکرانه رحمت خاص پروردگار عالم است به عام مردم . غیر از رزق ظاهر برای بندگان از عمر و سلامتی و عقل و علم و تمام برکات زندگی در دنیا از نزولات آسمانی و روییدنیها و حیوانات و حتی تسخیر انسان برهمهی مخلوقات ، رزق باطنی و عالم آخرت است که پیامبران و کتابهای آسمانی و چهارده نور مقدس معصومصلواتاللهعلیهماجمعین هستند که برای شکر و حمد خداوند که خاصّ ذات اقدسش از مجرای وجود مبارک حسنعلیه السلامکریمانه روزی داده و به تبعیت و شیعه شدن وجود مبارکش ، باید در مقابل پروردگار عالم راکع شویم.
و چنانچه بخواهیم از میوه و ثمرهی این نعمتها در قیامت هم بهرهمند شویم باید صفت رحیمیت پروردگار عالم که اسمِ عام خداوند است و مخصوص خاص وجود مؤمنان در آخرت است را از مجرای انوار اباعبدالله الحسینعلیه السلام در قیامت دریافت کنیم.
در باطن آیات 19 تا 22 سوره مبارکه الرحمن ، تولد لؤلؤ{امام حسنعلیه السلام} و مَرجان { امام حسینعلیه السلام} در بیت ولایت نهفته است! در این سوره سخن از رحمت است و لذا بحث فبأی آلاء ربکما تکذبان (پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار میکنید) بیان شده است . و ارتباط رحمت به وجود مبارک خلیفههای برحق پروردگار عالم ظهور و بروز میکند. چنانچه محبت به امام حسینعلیه السلام تقریباً شامل عموم مردم است اما محبت به امام حسنعلیه السلام، خاص است. خصوصیاتش خاصّ وجود مبارک خودش میباشد ؛ وجود مبارکش را کریم اهل بیتصلواتاللهعلیهماجمعین میخوانند!
و امام صادقعلیه السلام میفرماید:{کتاب المصباح للکفعمی.ص317}عن ابی عبدالله(ص) فی قوله: "یؤتِکم کفلَین مِن رَحمتِهِ" قال الحسنعلیه السلام و الحسینعلیه السلام. در تفسیر آیه 28 سوره مبارکه حدید میفرماید: به خدا ایمان بیاورید تا به شما دو سهم از رحمت خود را بدهم . فرمودند منظور از این دو سهم از رحمت ، حسنعلیه السلام و حسینعلیه السلام هستند. هر دو رحمت الهی هستند.
به یک اعتبار امام حسنعلیه السلام؛مخزن رحمت رحمانیه و امام حسینعلیه السلام ؛ مظهر رحمت رحیمیه میباشد. چراکه امام صادقعلیه السلام فرمودند: الرحمنُ اسم خاص بِصفَةِ عامَّةِ و الرحیمُ اسم عام بِصِفَةِ خاصّه. یعنی رحمان ؛ اسم خاص است به صفت عام و رحیم ؛ اسم عام است به صفت خاص.
*در امام مجتبیعلیه السلام نسل امامت تجلی نکرد و جلوات عصمت زهرایی در او متجلی شد (اسم خاص) اما لطف و کرمش فراگیر بود(صفت عام) به نام کریم اهل بیتصلواتاللهعلیهماجمعین میشود باطن رکوع. و درواقع نماز که ستون دین است به رکعت خوانده میشود و اتصال پیدا کردن مأموم به امام جماعت فقط به رکوع است. پس خاص میشود و رکن رکوع در هر رکعت فقط یکی است و در آن نباید شک باشد والا نماز باطل میشود.
وجود مبارک امام حسنعلیه السلام؛ باطن سبزی عالم
حال درمییابیم که وجود مبارک امام حسنعلیه السلام پایه و اساس و رکن حیات طیب را بر همه عالمیان ظهور داد.
تقریبا هر سبزی در دنیا به خاطر داشتن ظاهراً ماده کلروفیل ، کمی تلخی دارد. در عالم بالا تمام تلخی سبزیهای عالم را در یک جام کردند و امام حسنعلیه السلام ، یک تنه نوشید(بابی انت و امی و نفسی و مالی و اولادی)! و اوست که در زمان خلافتش که 10 سال است ، برای اصلاح ریشه دین در جامعه که انحرافات معاویهها در آن نفوذ نکند ، صلح را انتخاب کرد ( ریشه کلمه صُلح از صَلَحَ است که به یک معنی یعنی اصلاح کردن)!
و در مقابلش قاتلی ملعونه به نام جعده در منزلش آمد که زهر جفا را به تدریج به وجود مبارکش میخوراند و هربار حضرت کنار مرقد مطهر جدّ بزرگوارش ؛ پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم میرفت و شفای خود را میگرفت تا درنهایت سمی را نوشید که تمام جانش را مسموم و جگرش را پاره پاره کرد (لعنة الله علی القوم الظالمین من الاولین و الآخرین الی یوم القیامة)
اما تعریف زیبای دیگری هم در این سَم نهفته است : چون درخت ، مظهر ایثار و از خود گذشتگی است . هر درخت سبزی ، سموم هوا را میخورد و اکسیژن و هوای پاک را به کسانیکه در اطرافش هستند عنایت میکند و حیات سبز خود را به آنها انتقال میدهد.
بنابراین وقتی امر خداوند برای نماز شد : أقم الصلوه ، پس درواقع نمازی که سبز شود و شاخه و ریشه دهد ، برای مؤمن تهویه هوای بهشتی را عنایت میکند و اینجاست که نماز واقعی میشود : تنهی عن الفحشاء و المنکر.
امام حسنعلیه السلام، حامل تمامِ گنج عشر میباشد و عدد ابجد نام مبارکش 118 است که معنی میشود به 18+100 : عدد 100 برابر حرف ق یعنی نگهدارنده و عدد 18 برابر با کلمه حی یعنی زنده است. پس عدد 118 یعنی نگهدارنده حیات سبز! و جمع ارقامش 10 میشود(10=8+1+1).
حال خوب دقت کنید که جایگاه نام مبارک حسنعلیه السلام=37 است که جمع ارقامش همان 10 میشود(10=7+3) و این عدد برابر با نام مبارک خداوند ؛ اول است و اسرار همه اعداد و حروف از این عدد ، ظاهر میشود( یعنی همه شاخه و برگهای گنج سبز قرآن و کتابهای آسمانی)
{همانطورکه در کلاس اول ، حروف و عدد برای بچهها تفهیم میشود و پایه وصل کردن حروف و به معنا رسیدن را یاد میگیرند و شمارش اعداد را هم میآموزند. و همهی خزانه علم در پایه حروف و اعداد ظاهر میشود}.
و عدد 37 برابر با عدد ابجد کلمه زکی یعنی نورانی است.{در دایره ولایت ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین ، امام حسن زکی العسکریعلیه السلام روبروی امام حسن مجتبیعلیه السلام قرار دارد}.
آیا عدد 37 اعجاز سلامتی انسان نیست؟! که درجه حرارت بدن سالم باید 37 درجه باشد ! پس از بدن سالم هر نوع تحرک صحیح ، فکر صحیح و زندگی سالم و سبز برمیخیزد و انشاءالله با عمل سالم و صالح ، آخرت خوبی هم ظاهر میشود و این آیه مبارکه ، معنای سلامت است : ...ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار ؛خدایا ما را از نعمتهای دنیا و آخرت بهرهمند گردان و از شکنجه و عذاب آتش دوزخ نگاهدار(آیه 201 سوره مبارکه بقره)
نکته دیگر اینکه تنها نام مبارک حسنعلیه السلام است که در آیات قرآن کریم به عدد ابجد اسم مبارکش یعنی 118 بار ، نام حسن و مشتقاتش آمده است.و جالب اینکه نام زیبای حسن علیه السلام فقط در آیه 37 سوره مبارکه آل عمران (...بقبول حسن...) یعنی در جایگاه عددی نام حسنعلیه السلام، آمده است!!!
وجود مبارک امام حسنعلیه السلام؛ باطن رکوع
رکن چهارم نماز، رکوع است .اینجا گنج بهاری شدن و طلیعه به اربعین عمر رسیدن ، به ثمرهی گنج دانه درون اظهار میشود! درحقیقت نماز به رکوع ، شماره میشود و به رکعتهایش خوانده میشود.
و رکوع ، تعلق به وجود مبارک امام حسن مجتبی علیه السلام دارد.و عدد 4 ، برابر حرفِ د است که شکل ظاهر(د) ، آن هم رکوع است و دلیل خلقت است و آقا ، سبزپوش آل پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم نامیده میشود و جلوه حیات سبز عالم خلقت و تجلی اسم حی پروردگار عالم در صفتِ رحمانیت خالق یکتا و بیهمتاست. درواقع یکی از اسماء خداوند ، دال است.
پس در حقیقت اسرار نماز در رکوع ظاهر شد زیرا گنج ریشه و تنه و اسرار درون ریشه و تنه ؛ همان حملِ ظهور شاخه از تنه درخت ؛ جایی که محلّ وتر و اتصال حیات شد تا سبزی خود را نشان دهد و جایگاهی که رزقِ باروری میوه را بر شاخه ضمانت میکند و باعث تداوم حیات میوه در دانههایش میشود.
چنانچه رکوع ، رکن چهارم نماز شد پس بنا بر درسهای گذشته عدد 4 ، پایهی ارکان خلقت و از عالم عرش و حتی بالاتر از عرش ، اسماءالحسنی الهی تا عرش و کرسی و چهار رکن عالم بیت المعمور، تا 4 رکن خانه مبارک خدا ؛ کعبه (مسجدالحرام) و تا 4 فصل سال و 4 رکن عناصر خلقت عالم و مخصوص خلقت انسانها (آب ، آتش ، باد و خاک) و تا 4 منظور و هدف قیام اباعبدالله الحسین(ع) (قد اقمت الصلوة و آتیت الزکوة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر) ، تا 4 عمل اصلی در ریاضی که حساب و اعداد ، اعمال ماست که یا ضرب است و یا تقسیم ، یا جمع است و یا منها ، تا در 4 ستون بدنمان و ... ، تا 4 گوشه قبر و انشاءالله 4 ستون و پایه ارکان بهشت که تا 4 ، ظهور پیدا نکند سقفی هم برای امن وامان شدن نیست.
پس دنیا هم بر پایهی4 (اربع ؛ ربیع و اربعین) خلق شد که درواقع همه در حال رکوع به پروردگار عالم هستند و همهی رکوع ، تعظیم به حمد خداوند کریم است. و سفره کرامت در حقیقت رکوع ظاهر میشود. و رزقِ رحمانیت بر سراسر همهی ارکان هستی حاصل میشود.
*چنانچه از جمع اعداد 1 تا 4 (10=4+3+2+1) عدد 10 بدست میآید و درواقع 4 روی 10 ؛ همان خزانه گنج عشر و وجود مبارک 14 معصومصلواتاللهعلیهماجمعیناست که همه در صورت و سیرت ، ظاهر و باطن ، حسنعلیه السلامخلق شده و تجلی کردهاند و همه برای مردم ، اسوه حسن هستند (الی یوم القیامة).
پس درواقع عدد 4 که برابر حرف دال است ، در حقیقت دلیل خلقت وجود مبارک 14 معصومصلواتاللهعلیهماجمعین هستند و این عزیزان ، شاخه سبز و پربار درخت ولایت و رسالت را ظهور دادهاند، آنها هستند که همه بندگان خدا را احیا کرده و زندگی سالم دنیا و آخرت را میبخشند . پس اینجاست که معلوم میشود چرا گفتیم که در نماز جماعت ، نقطه اتصال به امام جماعت ، فقط رسیدن به رکوع امام است؟ تا نماز ، حیات جماعتش افشا شود و اتصال برقرار شود!
یکی از اسرار نهفته در رکوع
درس زیبای رکوع این است که هر کس بخواهد درخت عملش در قیامت سبز باشد و بارور شود و میوه خوب بدهد و سایه خنک داشته باشد ، باید در دنیا رکوع بندگی داشته باشد به شرط اینکه به رکوع امام جماعت زمانش یعنی مولا و امام و صاحب الزمانشصلواتاللهعلیهماجمعین، وصل شود تا این وصل نباشد ، حیات آخرتی و سبزی برایش حاصل نمیشود . پس باید دانست که چرا خداوند کریم در آیه 160 سوره مبارکه انعام میفرماید: ...مَن جاء بالحسنة فله عشرُامثالها ؛ اگر تا دم قبر با خودت عمل حسن بیاوری یعنی از سبزی رکوع برنخیزی ، آنگاه در سجدهِ سرازیریِ قبر ، مزد فله عشر امثالها میگیری!
*نتیجه میگیریم میوه به شاخهی سبز ، ظاهر میشود و درواقع به رکوع (حسن) که دلیل رشد درخت است ، میوه پدیدار میشود. درحقیقت نماز ، واسطه وصل به امام زمانصلواتاللهعلیهماجمعیناست و نقطه وصلِ آن ، رکوع میباشد. رکوع یعنی با تمام ادب به خداوند و اوامر نورانیش و خلیفههای برحقّ مطهرش صلواتاللهعلیهماجمعین، تعظیم و تکریم کنیم و با خضوع و خشوع باشیم.
*بنابراین درحقیقت شاخه به مقام رکوع ، اتصال به گنج حیات پیدا کرده (شاخه سبز شجره طیبه با اتصال به تری حیات) یعنی به امام زمان صلواتاللهعلیهماجمعین یعنی به قرب خدا رسیده ، پس حامل گل و میوه میگردد.
آنگاه وارد رکن سجده میشود. که مقام سجده همانطورکه توضیح داده شد ، مقام عبودیت کامل است ، بابِ سجده ، عالمِ وصل است. و دو سجده ، یک رکن میشود و در اتصالِ 7 موضعِ بدن به زمین ظاهر میشود که با دو سجده ، 2 تا 7 یعنی 14 موضع ، ساجد میشوند. و میوهی فی صَلاتهم خاشعون(آیه 2 سوره مبارکه مؤمنون) ظاهر میشود.
حقیقت نماز عشا:
حقیقت نماز عشا متعلق است به امام حسن مجتبیعلیه السلام که سبط اکبر و میوه دل خاندان رسالت و ولایت و به روایتی سبز پوش آل محمد صلواتاللهعلیهماجمعین و سبز کننده بوستان آل اطهار علیهم السلام و تشیّع و حتی تمام پیامبران و اوصیای آنها است. منظور خلقت و اصلح تمام حقایق عالم و به فلاحت رساننده تمام دانههای مستعد، رسیدن به حقیقت جان خویشتن و وصل شدن به بوستان ظاهر و باطن دنیا و آخرت است.
آری هدف خلقت ، رسیدن به سبزی(نشان حیات واقعی دنیا و آخرت)است که هرگز در آن خزان نیست، زیرا که در جلای حیات ، یک رنگ تلؤلؤ میکند و آن سبز است. سبز، نشانه حیات خرم و با نشاط است. سبز ، نشانه آبادانی است. چنانچه پروردگار عالم به همه ما عمر عطا فرموده و عمر سرمایه زندگی دنیا و آخرت است . عمر یعنی آباد شدن حیات واقعی انسانی ما و رسیدن به سبزی جان عمر که مفلح شدن و حیات طیب است.
وجود مبارک همهی معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین در تمام دنیا به نور سبز، منوّر هستند زیرا این رنگ ، سیّد رنگهاست و در عالم آخرت دو وجود مبارک حسنین(ص)، سیّد شباب اهل جنت هستند.
*ما انسانها هم، که اشرف مخلوقات هستیم از روزی که به تکلیف میرسیم تا از این دنیا برویم باید تحول پیدا کنیم و خود را از زندگی بشری به حیات انسانی و آدم شدن که عصاره (عصر) آن خلیفه الهی و تاج "کرّمنا"ی بندگی پروردگار عالم و حیات طیّب و رضای حجت خدا؛ امام زمان(عج الله تعالی فرجه) که در مجرای رضای خداست برسانیم. و این کلام کاملش می کند "بالحسن مبدّلا". اینجا انسان قلب به میم میشود، یعنی به بهترین صورت انسانی در ظاهر و باطن تبدیل میشود.
اگر بخواهیم به حقیقت عشا در دنیا برسیم باید تمام امورات زندگی و لحظات عمرمان و اموالمان و آثار زندگیمان سبز شود، باید در راه مهدویت به تکدانهی گل محمدی(ص) که گل همیشه بهار امام حسن عسکریعلیه السلام؛ امام عصر و الزمان، مهدی(عج الله تعالی فرجه) است، وصل شویم و پیرو و شیعه واقعی او باشیم.
*حرکت دانه انسانی در دلهای ما که با زحمت عمل به احکام، با نیت قرب و رضای خدا است، با دو انشعاب: یکی ریشه در جان ما که اعتقادات و ایمان قلبی ماست ظهور میکند و دیگر ساقه که سبز شدنش به عمل از دیدِ چشم و نطقِ زبان، اقرار به دین و ایمان است، ظهور میکند. و شاخه و برگ آن، فعلیت آثار آن است که عمل به احکام و خلوص، سبزی آن میباشد. و طراوتش شوق ماست که هرچه زودتر در دنیا بتوانیم پروانه شویم و سیر و عشای عمر خود را به کمال عمل صالح برسانیم.
پس دانه، انسان حقیقتی است که باید افشا شود. ناچار باید از پشت 7 پرده ظلمت نفس تجلی کند و در جایگاه عددی طاهره یعنی 40 که برابر است با عددابجد حرف "م" به عشای عمر خود برسد.
حال خود بیندیشید! اگر ساقه نباشد ، دانه میتواند خود را افشاء کند؟! جایگاه عددی کلمه ساقه= 40 میشود. پس ساقه ، آن فطرت خدایی را بالا میکشد تا خود را به عمل در تمام ظاهر و باطن جلوه دهد. بنابراین انسان نیاز دارد که دست خود را به دوازده دست نورانی (امامان معصومعلیهم السلام) که همان"عروة الوثقی لانفصام لها"؛ یعنی ریسمان الهی که هرگز پاره نمیشود وصل کند تا به فضل خدا و شفاعت این عزیزان از ظلمات نفس نجات یافته و به فلاح برسد (صراط مستقیم) و مصداق این آیه شریفه شود:"الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور"خدا ولی و دوست و سرپرست مؤمنانی است که او را میخوانند و از خدا اطاعت میکنند و پروردگار مهربان هم بندگان مؤمن خود را خارج میکند از ظلمات به نور.
آنگاه زندگی انسان سبز میشود(سیر حرکت عشا) و نماز عشا هنگامی است که تاریکی همه جا را فرا میگیرد، و هر کس در منزل و در جایگاه آرامش و استراحت خویش میرود و معمولاً بعد از صرف شام تا صبح ، خواب میآید و خوردن هم تمام میشود، بدن در این ساعات به کمال قوای خویش میرسد تا به هنگام صبح ، دوباره زندگی سالم و پرتلاش داشته باشد.
از نظر معنویت، سیر عشا ، انقطاع از امور روزانه است. ولی تحولات شب، باطن لیل است که با 11 رکعت نماز شب و تهجّد سپری شود. پروردگار عالم در آیه 2، سوره مبارکه مزمل میفرماید:"قم الیل الا قلیلا" ؛ پس شب هر چقدر میتوانید اگرچه به مقدار کم، بلند شوید.
شاید به این معنا که پیلهی عشای خود را با مجاهدت دو بال که نماز شفع است و شکافتن آن که یک رکعت نماز وتر است ، به صبح صادق برسانید. آنگاه با دو بال ملکوتی حقیقت صبح به نشئه نشاط که بین الطلوعین ، ملکوت بهشت است، به پرواز بلند شوید تا روزی ملکوتی خود را برای رسیدن به صبح کامل از فضل پروردگار عالم دریافت کنید. "المصلی یناجی ربه". یعنی نمازگزار با پروردگار خود درحال مناجات و راز و نیاز است.
*خداوند باری تعالی در مجرای حیات، وسایل رشد ما را مهیا ساخته است تا از راه حلال و توسل و تمسک به حبل الله (ریسمان الهی) به سر منزل سبزی حیات که زکی شدن (یعنی درخشندگی) است به مرحله ظهور گل و میوه مهدویت برسیم و هدایت را گرفته و به میوه شیرینی عمل صالح از دست مبارک امام عصر و زمان خویش، ابا صالح المهدی(عج الله تعالی فرجه) واصل شویم. این است قبولی حسن در مجرای حیات حسن و عشای حسن. زیرا عشایش به صبح صادق رسیده ، یعنی از حالت کرمی به پروانه تبدیل شده است.
در دنیا وقتی عشا زمانش شروع میشود که کاملاً سرخی مغرب رفته باشد و سیاهی شب ، آسمان را فرا گفته باشد پس باید عالم متحول شود به :یخرجهم من الظلمات الی النور، که رسیدن به صبح صادق است. در قبر هم ، همینکه وارد میشویم تا لحد را میگذارند شب اول قبر شروع میشود که همان ظلمات است. اما کسی که در دنیا به حقیقت عشای عمر خود رسیده باشد (دنیا که اسفل سافلین بود و باطنش لیل) و به سلامت از ظلمات نفس به نور رسیده باشد، دیگر برایش در قبر، ظلماتی نمیماند و او به احسنِ حال میرسد، ویخرجهم من الظلمات الی النور برایش به صورت حقیقی جلوه میکند. اللهم ارزقنی .
این زندگی زیبای حسن (نیکو و زیباست) و رسیدن به عاقبت حسن و به آخرت حسن است که به صبح حسینی میرسد. انشاءالله خداوند کریم بعد از نماز عشا به بندهاش برائت را به نام زیبایش انا الله میدهد .عدد ابجد کلمه انا الله برابر 118 و مساوی با نام مبارک امام حسنعلیه السلام میباشد! عددابجد کلمهی حی=18 است و عدد ابجد حرف ق = 100 میباشد، حرف " ق "یعنی نگهدارنده . پس 118 یعنی نگهداندهی مجرای حی ! حال خوب فکر کنید و بهترین عشا را برای خود بفرستید و قدر نمازهای پر برکت را بدانید!
*تمام عروج آسمانی حضرت در لیل یعنی در شب انجام شد و عشا ، کنارزدن پردههای لیل است برای رسیدن به حقیقت نور، که آن هدایت محض است به قرب و رضای حق تعالی و انسان با درجهی احسن باید از درون نفس خود، دانه کمالات انسانیش را به زیبایی حسن و بهترین رشد را دهد و وقتی سبزی دانه سر از نفس ، بیرون آورد ملکاتش انسانی باشد تا زندگیاش سبز شود. آنگاه میوههایش، خُلق حسن و الگوهایش، اسوه حسنه و رزقش، رزق حسن و عاقبتش به فضل خداوند کریم حسنه شود و خلاصه با نمرهی احسن بندگی وارد آخرت شود و با خرمی و سرسبزی هر چه بیشتر در آنجا به سیر کمالی خود برسد.
*وجود مبارک امام زمان، وصی الحسن(عج الله تعالی فرجه) میباشد، کسی که تمام منظور پروردگار عالم برای خلقت انسان، به دست مبارکش اجرا میشود و با ظهور با برکتش، عالم سبز و گلستان و خلاصه بهشت موعود میشود و تمام ظلمات ریشه کن شده و گل همیشه بهار سرسبز ولایت و رسالت بارور میشود. و او تک گل همیشه بهار محمدی است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
و این عشای واقعی دنیا را به دست یدالهی خود ، قلب به میم میکند (همانطور که گفته شد عدد ابجد حرفِ "م"= 40 است) و ایشان عشا را به صبح هدایت میرساند. همه پروانه میشوند و به گردش طواف میکنند، همه قدر نور را میدانند و آن روز شکرگزار وجود مقدس او خواهند بود.
اگر انسان مؤمن در عشای عمر خود صحیح عمل کند نتیجهاش این است که در آخر عمر یا در هنگام مرگ وارد صبح زندگی خویش میشود، زیرا که بهشت مقام صبح است. بهشتی که مثل بین الطلوعین است، دیگر نه ظهر و نه عصر، نه مغرب و نه عشا دارد(زیرا اگر داشت دوباره باید عمل به احکام داشته باشند) ، در حالیکه زحمت تمام میشود. همانطور که آب دهن کرم ابریشم، نخ ابریشم است یکی از لباسهای بهشتیان هم ابریشم است و آن پارچهی دیباست. در بهشت ثمرهی زحمت دنیا ، زینت و زیور و آسایش دائم برایشان میشود. اما کسانیکه غفلت کردند و در دنیا به حقیقت عشای انسانی نرسیدند در برزخ تا قیامت، متاسفانه در تحول عشا قرار میگیرند. و اگر خدای نخواسته عشای آنها دربرزخ کامل نشود در قیامت و در عذابها باید عشا را بگذرانند تا متحول و پاک شوند. پس بکوشیم سرمایه گرانبهای دنیایی خود را به غفلت از دست ندهیم!!!
اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل الساعه ولیاً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و عیناًحتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلا