معارف عدد 2 در باطن حرف باء (قسمت چهارم)
*سوره مبارکه حمد
چنانچه میدانید پروردگار عالم کلام مجیدش را در قوس نزولی و صعودی نازل فرموده و در اعداد به 2 تا 7 معرفی میفرماید : سبعاً مِن المثانی و القرآن العظیم (آیه 87 سوره مبارکه حجر) که در حقیقت مهندسی دایرهی خلقت است. سوره مبارکه حمد تنها سورهای است که دو بار به قلب مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است {آنطور که نقل شده یک بار در مکه و یک بار مدینه}. چنانچه قبلا متذکر شدم به قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تمام محتوای قرآن در سوره مبارکه حمد است. پس شاید به این معنا باشد که کلّ محتوای قرآن در نزول در مکه با سوره مبارکه حمد نازل شده و یک بار هم صعود آن در مدینه به قلب مبارک حضرت نازل شده است . پس کلّ محتوای قرآن ، هم مکی است و هم مدنی! سورههای مبارک قرآن دو شناسنامه دارند یک ترتیب نزول و یک ترتیب فهرستی.
همانطورکه متذکر شدم باطن قرآن همان وجود مطهر ائمه صلوات الله علیهم اجمعین است یعنی 12 امام علیهم السلام و 14 معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین هستند. جالب است که 12 امام علیهم السلام همان 12 نور مقدس در 14 معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین هستند پس چگونه جدا میگوییم؟!
همانطورکه میدانید عالم در شکل دایره بین دو قوس نزولی و صعودی قرار دارد و از آنجا که خداوند در آیه 87 سوره مبارکه حجر میفرماید قرآن هم اینگونه است ؛ سبعاً مِن المثانی یعنی 2 تا 7 تاست. پس خوب دقت کنید! ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین هم 2 تا 7 هستند. یعنی بصورت دو قوس قرار میگیرند. چنانچه در وجودهای مبارک 7 نام بدون تکرار دارند و 7 نام تکرار شده است. پس قوس نزولی معصومین صلوات الله علیهم اجمعین از معصوم اول ؛ حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم شروع میشود تا امام باقر علیه السلام و روبرویش امام صادق علیه السلام است که قوس صعودی شروع میشود تا امام زمان علیه السلام. پس میشود 7 و 7 :
|
|
|
||||
|
7 و 7
در جمع میشود 14 (7+7) و در ضرب میشود 49 (7×7) که برابر با عدد ابجد حروفِ حـٰم است.در قرآن کریم 7 سوره مبارکه { غافر ، فصلت ، شورا، زخرف ، دخان ، جاثیه ، احقاف} با حروف مقطعه حم شروع میشود. اگر 2 تا 7 را کنار هم قراردهیم 77 میشود که برابر با عدد ابجد نام مبارک هوالله و یاالله است.
حال اگر نام مبارک 12 امام معصوم صلوات الله علیهم اجمعین را اینگونه در دایره بنویسیم دو قوس نزولی و صعودی میشود 6 و 6 .و در کنار هم میشود 66 که برابر با عدد ابجد نام مبارک الله جلّجلاله است. پس قوس نزولی از امام علی علیه السلام شروع میشود تا امام صادق علیه السلام و از امام موسی کاظم علیه السلام صعود میکند تا امام زمان علیه السلام .
وقتی این دو دایره را باهم بکشیم مثل آرم جمهوری اسلامی دارای دو بخش قوسی میشود :
|
|
|
|
الله
|
|
|
7-امام محمد باقر علیه السلام
7 6 6 7
اگر دو عدد 77 و 66 را با هم جمع کنیم 143 میشود که برابر با عدد ابجد نام مبارک کنزالله است که یکی از اسماء نورانی فاطمه زهرا سلام الله علیها میباشد . و همچنین برابر با عدد ابجد اباالاوصیا ؛ یکی از القاب امیرالمؤمنین علیه السلام است. (خوب دقت که در عدد 2 است)
پس تمام گنج قرآن با حرف ب(=2) متعلق به وجود مبارک امام علی علیه السلام شروع میشود و به حرف س که عدد ابجدش 60 است و برابر با عدد ابجد لقب مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها ؛ ام ابیها میباشد ، تمام میشود. حال اگر عدد ابجد حرف اول و آخر قرآن را با هم جمع کنیم (60+2) 62 میشود که برابر با اسم مبارک واجب الوجود ، نام مبارک حمید ، باطن و حروف کلمه بس است (توضیح کامل در کتاب حوای روحانی آمده است).
درواقع قرآن عزیز پر از شگفتی میباشد! پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودهاند که قرآن یک ظاهر و یک باطن دارد. در ظاهر و باطن قرآن هر یک هفت بطن و در هر بطن 70 تا 700 تا 70 هزار تا بینهایت بطن قرار دارد. پس شگفتیها و معارف و علوم آن تمام نشدنی است.
سیستم ریاضی قرآن هم دو جنبه مهم دارد : 1-انشاء ریاضی آن 2-ساختمان ریاضی قرآن که شامل سورهها و آیات است. بخاطر این ریاضی جامع ، کوچکترین تغییر در متن یا ساختمان ترکیبی قرآن ، بلافاصله آشکار میشود و به سادگی قابل درک و غیرقابل تقلید است. این یکی از معجزات قرآن است!
سوره مبارکه نمل :
تنها سوره مبارکی که 2 بسم الله الرحمن الرحیم دارد و اسرار این سوره در ترتیب نزول و فهرستی و حتی جزء ، معانی زیبایی را افشا میکند! درحالیکه زندگی مبارک و سلطنت پرعظمت حضرت سلیمان علیه السلام را بیان میفرماید که جن و انس در اختیارش بودند و حتی شیاطین و دیوها و پرندگان (مثل هدد) از او فرمانبری میکردند اما در مقابلش ، سلطنت مورچه بیان میشود! و خداوند کریم با اعجاز کلامش اعلا و اسفل ، اکبر و اصغر و ... همه را با حکمت بالغهاش به وجود پیامبر بزرگوارش روشن و مؤلفهی هدایتش میکند.
در این سوره مبارکه سلطنت حضرت سلیمان علیه السلام که یک آقا هستند را در مقابل سلطنت یک خانم با اقتدار ؛ ملکه سبا (بلقیس) معرفی میفرماید.
*وجود 2 بسم الله الرحمن الرحیم در این سوره مبارکه شاید به این معناست :
یکی بیانگر شروع سوره مبارکه با حضرت سلیمان علیه السلام ، دومی که صد و چهاردهمین بسم الله الرحمن الرحیم قرآن کریم است را پروردگار عالم در آیه 30 این سوره (شاید باطن 30 جزء قرآن) به اعجاز کامل میکند و با نشان دادن هدایت یک خانم که سلطان است ، اهل مملکتش هدایت میشوند.
درواقع این درس اخلاقی است که خانمهای یک مملکت که در واقعیت سلطان تربیت و مرکز و اصل خانواده هستند ، اگر هدایت شوند ، تمام اهل خانواده هدایت میشوند. در ادارهی امور مملکتی هم اگر قشر بانوان که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند در جایگاه خود به عدالت قرار بگیرند و هدایت شوند ، جامعه به سوی هدایت و سلامت پیش میرود.
بنابراین شاید بتوان گفت قوس نزولی سلطنت سلیمان علیه السلام است و قوس صعودی ، هدایت یافتن سلطنت ملکه سبا است.
*ترتیب فهرستی سوره مبارکه نمل به عدد 27 است : عدد 27 شامل ارقام 2 و 7 است و به 2 تا 7 تا هم معنا میشود { تمام عالم در 2 تا 7 تا غرق است ؛ 7 طبقه آسمان و 7 طبقه زمین } . جمع 2و 7 میشود 9 که سلطان اعداد است. و جایگاه عددی کلمه سجده برابر با عدد 27 است. و چنانچه میدانید 2 سجده ، یک رکن حساب میشود و در هر بار سجده ، 7 موضع بدن باید روی زمین برای خدا سجده کند. و از طرفی همهی عالم بر خداوند کریم ، ساجد هستند ؛ آیه 15 سوره مبارکه رعد: و لله یسجد مَن فی السموات و الارض طوعاً و کرهاً و ظِلالهم بالغدوّ و الاصال ؛ خواه و ناخواه برای خدا سجده میکنند همه آنها که در آسمانها و زمینند و سایههایشان نیز بامدادان و شامگاهان به سجده درمیآیند. پس حتی سایههای زمینها و آسمانها به درگاه خداوند کریم ساجدند.
درواقع منظورم این است که سلطنت حقیقی مخصوص خداوند است و بندگان خوب خدا ، سلطنت را در سایه بندگی خالصانه دریافت میکنند.
*درواقع انسانها هم دو گونه سلطنت دارند : در بسم الله اول با قوس نزولی که خداوند همهی زیباییها را به انسان داد و با تولدش دلهای پدر و مادر را برایش تسخیر کرد و آنچه نعمت در خور وسعشان هست در اختیار فرزندشان قرار داد. اما قوس صعودی زمانی است که فرزند به بلوغ سنّی در تکلیف میرسد ، از اینجا بسم الله دوم زندگیش شروع میشود تا بتواند به رضای خدا و بهشت صعود کند. آنگاه مؤمن در بهشت در جایگاهش به فضل خداوند سلطنت میکند. اما در دنیا بواقع باید بنده شود و ساجد شود تا بر شیطانها و وسواسها و خناسها سلطنت کند و آنها را عاجز کرده و در خدمت بگیرد!
*در بدن ما هم دو سلطنت مهم است یکی سلطنت عقل و دیگری سلطنت دل. اگر حاکم در قوس نزولی عقل باشد ، صعودی آن دل فرمانبردار میشود و حکومت بدون تمرّد و کارشکنی دارد و اگر غیر این بشود ، وای بر آن بدن و وای بر دنیا و آخرتش!
پس شاید بتوان گفت که دل ، در جایگاه رسالت است {چون خداوند به پیامبر بزرگوار فرمود : الم نشرح لک صدرک} و عقل ، در جایگاه ولایت است. اگر بدن آموزههای قلبی و ایمان قلبی و اعتقادات قلبی را با اجرای عقلی بر همه وجود توأم کند ، آنگاه عمل در محدودهی امر خداوند کریم اجرا میشود و عمل صادقانه و مخلصانه میشود.
پدر در خانواده محل نزول رزق و نعمت است به مقام دل و مادر جایگاه عقل . شاید بفرمایید خانمها احساساتی هستند درصورتیکه کسی که دربارهاش وجود مبارک امام معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین در کتاب شرح مناقب میفرماید : جواد العقلیه و نفس کلیّه و جوهر عبودیّه ، وجود مبارک فاطمه زهرا سلام الله علیها است و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : بهشت زیر پای مادران است. درواقع مادر ، اُم است یعنی ریشه و ریشه در مقام درخت ، اصل است . بنابراین اگر ریشهی پاک و محکم و قوی از هر نظر داشته باشد ، میوه و ثمر و شاخ و برگش ، زنده و سبزو پُربار است.
*نکته : عالم خلقت هم به یک نحو ، دو مرحلهی ظهور دارد. در عالم اسرار پروردگار عالم اسرار آل محمدی صلّی الله علیه و آله اجمعین را به دو صورت تجلی فرمود. همهی انوار مبارک در باطن آن نور مبارک 5 تن صلوات الله علیهم اجمعین و در تجلی یک نور که نورٌواحد صلوات الله علیهم اجمعین خوانده شده ، قرار داد و یک حلقه نوری هستند. اما در بطن پنجمین معصوم ؛ اباعبدالله الحسین علیه السلام ، نورِ 9 ذریه معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین را قرار داد که درواقع وجود مبارکش ، پنجمین است با 9 نور مقدس صلواتاللهعلیهماجمعین در بطنش میشود 14 معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین. یعنی خداوند اسرار مهندسی گنج انوارش را در 5 و 9 قرار داد و در دنیا عاشورا را رقم زد .
زندگی مبارک اباعبدالله الحسین علیه السلام به پنجمین نور مقدس با شهادت تمام شد و خداوند حلقهی دوم انوار 9 نور مقدس فرزندان اباعبدالله الحسین علیه السلام را از عاشورا به وجود مبارک اباحسن علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام در مرحلهی باطنی آغاز فرمود و تا ظهور مبارک نهمین فرزند امام حسین علیه السلام ؛ وجود مبارک صاحب العصر و الزمان حجه ابن الحسن المهدی علیه السلام ادامه دارد. پس به وجود آقا که آخرین معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین است ، دوباره در دنیا حلقهی 5 بسته میشود { ایشان چهاردهمین معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین است ، اگر ارقام 14 را با هم جمع کنیم (5=4+1) ، میشود 5 }. و در زمان شهادتِ حضرت ، به وجود مبارک پنجمین معصوم ؛ امام حسین علیه السلام تدفین میشود . پس رجعت ، به اباعبدالله الحسین علیه السلام که حلقه 5 است ، بسته میشود. الله اعلم
*بنابراین سوره مبارکه نمل بسیار زیباست و وجود 2 بسم الله الرحمن الرحیم ، اسرار قرآن است. پس بسم الله دوم در انتها به ظهور و هدایت و نور و هدف غایی پروردگار عالم تمام میشود. اینجا مطلع الفجر است ! این دو قوس نزولی (انّا لله) و صعودی (انّا الیه راجعون) را به خوبی نشان میدهد که در صعود چگونه باید و انّاالیه راجعون بشویم ؟! اللهم الرزقنی
دو بار مرگ و دو بار زنده شدن
خداوند کریم در آیه 11 سوره مبارکه غافر میفرماید: قالوا ربنا امتنا اثنتین و احییتنا اثنتین فاعترفنا بذنوبنا فهل الی خروجٍ من سبیل ؛ میگویند ای پروردگار ما را دو بار میراندی و دو بار زنده ساختی و ما به گناهانمان اعتراف کردیم. آیا بیرون شدن را راهی است؟
درواقع حیات کامل و تمام بعد از این دوبار است. به یک قول پروردگار عالم یک بار در دنیا ما را خلق کرد ، زندگی کردیم و یک بار مرگ جسمانی به ما میدهد . اینجا انسان در عمرش به آنچه توانسته عمل کرده و آثارش بعد از مرگ معلوم میشود . پس خداوند در آیه 12 سوره مبارکه یس میفرماید : اِنّا نحن نُحیی الموتی و نکتبُ ماقدّموا و آثارَهم و کلّ شیءٍ أحصیناهُ فی امامٍ مبینٍ ؛ ما مردگان را زنده میکنیم و هر کاری را که پیش از این کردهاند و هر اثری را که پدید آوردهاند ، مینویسیم و هر چیزی را در کتاب مبین شماره کردهایم.
پس میتوان گفت که اعمال مثل دانه در دنیا ثبت میشود و بعد از مرگ شروع به رشد کردن و شاخ و برگ و میوه دادن میکند. تا زمانی که عالم برزخ برپاست هرچقدر آثار گسترده شود و ثمر دهد ، پروردگار عالم شماره کرده و به امر او ملائک مینویسند ؛ چه اعمال نیک و صالح و فرزندان مؤمن و آثاری که به جامعه خدمت میکند و ... و چه اعمال بد و معاصی و کسانیکه بنیانگذار عمل خلاف هستند چه در جامعه و چه در خانواده که آثارش متأسفانه ادامه دارد.
باری! چنانچه عالم برزخ تمام شود ، این بار مرگ مثالی اتفاق میفتد و آثار عمل هم متوقف میشود. بنابراین از ساعتی که جسم میمیرد ، حیات مثالی (یا ملکوتی) زنده میشود. و عمر عالم برزخ که تمام میشود ، مرگ مثالی یا ملکوتی برای انسان زده میشود تا عمل به حقیقت واقعی در وجود انسان ، در قیامت ظهور پیدا میکند و آن عالم معاد و رستاخیز همهی حقایق است.
چقدر زیباست که عدد 2 را در حرفِ ب میخوانیم اگر درس را تا به اینجا خوب متوجه شده باشید ، عظمت حرفِ ب که ولایت کلیه است و عدد را که استعداد آن است به وجود مولا و سرورمان ابا الحسن امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب و ذریههای معصومش صلوات الله علیهم اجمعین ؛ و امروز امام زمان اباصالح المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف میبینید و درک میکنید!
درواقع قرآن دو چهرهی خود را به خوبی نشان میدهد ؛ به صورت صامت و ناطق : حروف و کلمات نورانی و وجود کلمه الله الاعظم امام معصوم صلوات الله علیهم اجمعین
سوره مبارکه بقره روبروی سوره مبارکه فلق
در دایره سورههای قرآن که قوس نزولی و صعودی دارد ؛ سوره مبارکه بقره دومین سوره است (در ترتیب نوشتاری) و روبروی آن سوره مبارکه فلق (که از آخر قرآن ، دومین سوره میشود) قرارمیگیرد. درحالیکه سوره مبارکه بقره بزرگترین سوره قرآن است و در مقابلش سوره مبارکه فلق شامل 5 آیه شریفه است اما گنجی از گنجهای آسمانی است!
*سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه بقره ، بزرگترین سوره قرآن و شامل 286 آیه است که از رموز تعداد آیاتش این است که اگر دو رقم اول از سمت راست را درنظر بگیریم ، 86 میشود که خداوند کریم ، 86 سوره قرآن را به مدت 13 سال در مکه به قلب مطهر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل فرموده است.
و اگر دو رقم اول از سمت چپ را در نظر بگیریم ، 28 میشود که پروردگار عالم به مدت 10 سال در مدینه 28 سوره مبارک قرآن را به قلب مطهر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل فرمود. عدد 28 ، عدد کلّ حروف عربی (که کلمات قرآن کریم هم از این 28 حرف است) و عدد کامل است. اگر ارقام 28 را با هم جمع کنیم 10میشود که همان گنج عشر، دهه طهر و تمام باطن چهارده معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین است. ازدواج امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها در مدینه بود. و تولد دو نور دیده ؛ امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و در بطن اباعبدالله علیه السلام 9 ذریه پاکش بودند ، پس درواقع همه 14 معصوم صلواتاللهعلیهماجمعین در مدینه نزول اجلال فرمودند و به قدم مبارکشان دنیا منور شد. و وعده پروردگار عالم به ظهور متعالی و طلوع شمس و شمس الشموس بر ظلمات اسفل السافلین متجلی شد. الحمدلله ربّ العالمین
*حال اگر 86 و 28 را به هم جمع کنیم میشود 114 (=28+86) که برابر با کلّ سورههای مبارک قرآن است.
*بقره ظاهراً یعنی گاو ماده. اما ریشه کلمهاش ، بَقَرَ است به معنای شکافته شدن و باز شدن خزانه ، آشکار شدن نهانیها و یا برکات .
لقب امام پنجم شیعیان ؛ ابا جعفر محمد بن علی الباقر عِلم النبیین علیه السلام ، باقر است که اسم فاعل بَقَرَ است یعنی ایشان شکافنده همه ظلمات به نور علم است و او خزانهی علمِ اولین و آخرین است.
یکی دیگر از زیباییهای کلمه بَقَرَ این است که عدد ابجدش 302 میشود به معنای افشاکننده برکات و نعمتها و خزانه باءِ بسم الله { زیرا معنی میشود 2+300 : 300 ؛ برابر با حرف ش است یعنی افشاکننده و عدد 2 ؛ برابر با حرف ب است که توضیح حرف ب در اول کتاب بطور کامل آمده است}
پس سوره مبارکه بقره به نام گاو ماده ، شاید به این تمثیل باشد که گاو ماده تمام وجودش خیر و قابل استفادهی انسان است و درضمن آیاتی که راجع به آن گاو زرد که مثال آن برای گرفتن حق از ناحق است.
جالب است که ظاهر گوشت این حیوان اگر از راه حلال بدست آمده باشد و با ذبح شرعی با بسم الله کشته شده باشد ، تأمین کننده قوای بدن مؤمنین میشود ، آنگاه مجاهد فی سبیل الله با قوایش حق را از باطل جدا میکند و با قوایش ظهور اعمال انسانی را مثل نماز ، روزه ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری و خلاصه یازده قسمت فروع دین { که اول فروع دین ، طهارت است} را به اصول یعنی توحید ، نبوت و عدل و امامت و معاد روز قیامت وصل میکند . دقت کنید که عدد 11= هو است پس هر عملی با وصل شدن به اصل که توحید است ، هویت پیدا میکند!
پس در حقیقت بقره ، یک معنای ظاهر و هزاران معنای باطن پیدا میکند. چنانچه در این سوره مبارکه که با حروف مقطعه شروع میشود ، هزاران رمز را در نظر حکیمان بازگشایی میکند و اسرار الم { رجوع شود به کتاب گنج الف} مثل خورشیدی است که عالم ظلمانی دنیا را به سوی اعلاعلیین روشن میکند و شاید معنا شود به سراج منیر!
نکته: جالب است اولین سورهای که با حروف مقطعه شروع میشود ، دومین سوره قرآن از نظر ترتیب فهرستی است (سوره مبارکه بقره ؛الم) . و آخرین سورهای که با حروف مقطعه شروع میشود ، دومین سوره از نظر ترتیب نزول به قلب مطهر پیامبر(ص) است (سوره مبارکه قلم؛ ن)!!!
وقتی الم را بصورت بسیط بنویسیم (الف لام میم) ؛ 9 حرف ظهور پیدا میکند که به بلوغِ 9 یعنی همه اسرار را دارد و دارای بلوغ معناست! و از آنجاکه نقطه جزء حروف حساب میشود ، الف لام میم با احتساب نقطه ، 12 میشود (3 نقطه +9 حرف) .
حالاخوب دقت کنید ! عدد ابجد اسم مبارک قرآن =351 است که جمع ارقامش 9 میشود ، به 12 قسمت تقسیم میشود و هر قسمت 10 حزب دارد که تمام قرآن 120 حزب است { برابر با عدد ابجد اسم احسان خداوند} و سوره مبارکه بقره یک ، دوازدهمِ قرآن است . هر جزء 4 حزب دارد و سوره مبارکه بقره تقریبا 10 حزب است.
در سوره مبارکه بقره ، سید آیات یعنی آیت الکرسی قرار دارد ؛ آیات 255 و 256 . که عدد 256 برابر با سال تولد صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه و عدد ابجد کلمه نور است و یکی از اسرار آیت الکرسی ، نور میباشد!
و آیات آخر سوره مبارکه بقره (285 و 286) آیات آمن الرسول است که با اتمام این دو آیه شریفه عروج وجود مبارک پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلم در معراج به نهایت رسیدن به عالم قرب پروردگار عالم یعنی دنی فتدلی و قاب قوسین او أدنی میباشد که حضرت در این تجلیگاه و این عروج اعلا ، هدیهای را از خالقش میستاند که خداوند عظمتش را میداند و آن هدیه گرانقدر ؛ دو آیه شریفه آخر سوره مبارکه بقره (آمن الرسول) میباشد. آمنَ الرسولُ بِما اُنزلَ الیه مِن ربّه و المؤمنون کلٌّ آمن بالله و ملائکته و کُتبه و رُسلِه لانفرّق بین احدٍ مِن رسُلِه و قالوا سَمعنا و اَطعنا غفرانکَ ربّنا و الیکَ المصیر. لایکلّف الله نَفساً الا وُسعها لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت ربّنا لا تؤاخذنا اِن نَسینا اَو اَخطانا ربّنا و لاتحمل علینا اِصراً کما حملته علی الذین مِن قبلنا ربّنا و لاتحمّلنا مالاطاقة لنا به واعفُ عنّا واغفرلنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا علی القوم الکافرین.
" رسول خدا به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده ایمان آورده و مؤمنان نیز همه به خدا و فرشتگان ایشان و کتابها و پیغمبران خدا ایمان آوردند و گفتند ما میان هیچ یک از پیغمبران خدا فرق نگذاریم و گفتند فرمان خدا را شنیده و اطاعت کردیم پروردگارا آمرزش تو را میخواهیم و بازگشت همه بسوی تو است. خدا هیچکس را تکلیف نکند مگر به قدر توانائی او و (روز جزا) نیکیهای هر شخص به سود خود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست، بارپروردگارا ما را به آنچه به فراموشی یا خطا کردهایم مؤاخذه نکن. بارالها تکلیف گران و طاقت فرسا بر ما مگذار چنانکه بر پیشینیان نهادی ، پررودگارا بار تکلیفی فوق طاعت ما را به دوش ما منه و ببخش ما را و گناهان ما را بیامرز و بر ما رحمت فرما تنها یار و مولای ما توئی و ما را بر گروه کافران پیروز فرما".
شاید این دو آیهی باعظمت اینطور بازگو شود که خداوند کریم بعد از گرفتن اقرار به آمن الرسول بما انزل الیه من ربه از همه { چه خود وجود پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و چه پیامبران قبل } با ضمیر مخاطب الیه به دو بال پرواز زینت میدهد :
یک بال اقرار به اینکه سمعنا و اطعنا که هم شنیدیم و هم اطاعت کردیم ، اینجا برای تمام مخاطبان رسولان است که بعد از گرفتن پیام و شنیدن و اطاعت محض ، از خداوند صله میخواهند غفرانک ؛ آمرزش خدا را و راه معراج و صعود و تعالی را و الیک المصیر؛ راه به سوی خدا را میخواهند. و بال دیگر اینکه بنده از خداوندی که عادل محض است و هر کس را به قدر وسعش از او عمل میخواهد (لایکلف الله نفسا الا وسعها) درخواست میکند که مرا مؤاخذه نکن زیرا من تحمل ندارم و عملهای مرا ببخش و بر من حمل نکن... .آنگاه بنده با این خواهشها ، انشاءالله سبُکِ سَبُک میشود تا بتواند به سوی او پرواز کند. و این بالاترین اهدایی پروردگار عالم است به بندهاش !
جالب است این دو آیه مبارک را در قنوت نماز وتیره (2 رکعت نماز نشسته بعد از نماز عشا ) میخوانند . چنانچه به حساب نماز نافله عشا در شب محسوب میشود پس درواقع آخرین نافله نمازهای پنجگانه است. در روایت است که به برکت آن و به لطف خداوند کریم ، مؤمن شب اول قبرش به دو بال مزین میشود و از بالای سرش دری باز میشود و به سوی بهشت پرواز میکند.
*سوره مبارکه بقره با آیاتش تمام گنج عدد 2 را به معنای واقعی کلمه و اسرار ظاهری و باطنی افشا میکند :
1)آیه 23؛ "...فاتوا بسورةٍ مِن مثله ..." اگر باشید در شک از آنچه نازل کردیم بر بنده خودمان ، پس بیاورید سورهای همانند سوره قرآن و بخوانید همه گواهان(دانشمندان) خود را به غیر از خدا ، اگر راستگو هستید.
2)آیات 30 تا 38 ؛ درباره حضرت آدم علیه السلام و حوا سلام الله علیها
3)دو آیه که حضرت آدم علیه السلام و حضرت ابراهیم علیه السلام ، به وجود مقدسِ کلمات خداوند که 5 تن صلواتاللهعلیهماجمعین هستند ، در امتحان قبول شدند: آیه 37: فتلقی آدم مِن ربه کلماتٍ فتاب علیه اِنّه هو التواب الرحیمُ ؛پس آموخت آدم(ع) از خدای خود کلماتی که موجب پذیرفتن توبه او گردید، زیرا خدا توبه پذیر و مهربان است.و آیه124: و إذابتلی ابراهیم ربّه بِکلماتٍ فَاَتمّهنَّ قال انّی جاعلکَ للناسِ اِماماً قال و مَن ذریتی قال لاینال عهدی الظالمین ؛ هنگامیکه خدا ابراهیم علیه السلام را به امور چندی امتحان فرمود و او همه را بجا آورد خدا به او فرمود من تو را به پیشوایی خلق برگزینم .ابراهیم علیه السلام عرض کرد این پیشوائی به فرزندان من نیز اعطا خواهی کرد؟ فرمود:عهد من هرگز به ستمکاران نخواهد رسید.
4)آیات 47 تا 96 حضرت موسی علیه السلام و قوم بنی اسرائیل { آیات 67 تا 74 جریان امر خدا به قوم موسی علیه السلام به ذبح گاو (بقره)}
5)آیه 97 : بگو هرکه با جبرائیل علیه السلام دشمن است ، دشمن خداست زیرا او به فرمان خدا قرآن را به قلب پاک تو رسانید تا تصدیق سایر کتب آسمانی کند و هدایت و بشارت خیر اهل ایمان آورد.
6)آیه 98:هرکس با خدا و فرشتگان و پیامبران و جبرائیل علیه السلام و میکائیل علیه السلام دشمن باشد (محققاً کافر است) و خدا هم دشمن کافران خواهد بود.
7)آیه 138 :صِبغةَ الله و مَن احسنُ مِن الله صِبغةً و نحنُ له عابدونَ ؛ رنگ آمیزی خداست( که به مسلمانان رنگ فطرت ایمان بخشید) و هیچ رنگی خوشتر از ایمان به خدا (یعنی رنگِ بیرنگی ) نیست و ما تنها و بی هیچ شائبهای به خدای یگانه پرستش میکنیم. اشاره به اینکه همه باید شیشه رنگیِ عینکهایشان (دیدِشان) را بردارند چون شیشه عینک (مخصوص قلبی) به هر رنگی باشد ، همه چیز را آن رنگ میبینند ، اما اگر شیشه بی رنگ باشد ، همه چیز را به رنگ حقیقی آن میبینند.
8)آیه 143: و کذلک جعلناکم اُمّةً وَسطاً ... ؛ و ما همچنان شما مسلمین را به آیین اسلام هدایت کردیم و به اخلاق معتدل بیاراستیم ... .
9)آیه 144: تغییر قبله
10)آیه 152: فاذکرونی أذکرکم و اشکرولی و لاتکفرون ؛ پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر نعمتهای مرا بجای آرید و کفران نعمت نکنید.
11)آیات 156 و 167 : الذین اذا اصابتهم مصیبةٌ قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون. اولئک علیهم صلواتٌ مِن ربّهم و رحمةٌ و اولئک هم المهتدون ؛آنانکه چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند صبور باشند و بگویند ما به فرمان خدا آمدهایم و به سوی او رجوع خواهیم کرد ، آن گروهند مخصوص به درود و رحمت خاصّ خداوند و آنها به حقیقت هدایت یافتگانند.
12)آیه 160 ؛ مراحل توبه ( تابوا و اصلحوا و بیّنوا )
13)آیه165 : ... والذین آمنوا اَشَدَّ حُبّاً لله ...؛ آنها که اهل ایمان هستند کمال دوستی و محبت را فقط به خدا مخصوص دارند.
14)آیات 178 و 179 ؛ قصاص
15)آیات 183 تا 187 ؛ روزه و ماه مبارک رمضان { آیه 187"هنَّ لباسٌ لکم و انتم لباسٌ لهنًّ" ؛ درباره زن و شوهر که هر دو برای هم لباس هستند (منظور زوجیت است)}
16)آیات 196 تا 203 ؛ حج {آیه 197 : ...فإنَّ خَیرَ الزّادِ التقوی... ؛ بهترین توشه تقوی است. آیه 201: ... ربّنا آتنا فی الدنیا حسنةً و فی الآخرةِ حسنةً و قِنا عذاب النار}
17)آیه 207 : و مِن الناس مَن یَشری نفسهُ ابتِغاءَ مرضاتِ الله والله رئوفٌ بالعبادِ ؛ بعضی مردمانند که از جان خود در راه رضای خدا درگذرند {مراد حضرت علی علیه السلام است مانند شبی که بجای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خوابید} و خدا دوستدار چنین بندگان است.
18)آیه 216 : ...عسی اَن تُکرهوا شیئاً و هو خیرٌ لکم و عسی اَن تُحبّوا شیئاً و هو شرٌّ لکم ... ؛ چه بسیار شود چیزی را که دوست ندارید و آن به خیر وصلاح شماست و شاید آن چیزی را که دوست دارید، شر و فساد شما در آن است .
19) آیه 228 ؛ عِدّه نگه داشتن زن مطلقه : سه پاکی برآنها بگذرد ...
20)آیه 229؛ طلاقی که شوهر رجوع تواند کرد ، دو مرتبه است... .
21) آیه 233؛ مادران باید دو سال کامل فرزندان خود را شیر دهند... .
22)آیه 234 ؛ عدّه نگهداشتن زنی که شوهرش بمیرد : 4ماه و 10روز... .
23)آیه 238: حافظوا علی الصلواتِ و الصلوةِ الوُسطی و قوموا لله قانتینَ ؛ باید در هر نماز توجه کامل داشته باشید به خصوص نماز وسطی(نماز صبح) به ستایش و اطاعت خدا قیام کنید.
24)آیه 240 : کسانی (از مردان) که بمیرند و زنانشان زنده بمانند بایستی وصیت کنند که همسران آنها را تا یک سال نفقه دهند و از خانه شوهر بیرون نکنند .پس اگر زنها خود خارج شوند شما را گناهی نیست از آنچه آنها در حدود شرع درباره خود گزینند.خدا برهر کار توانا و به مصالح امور خلق داناست.
25)آیه 243: الم ترَ الَی الذینَ خَرجوا مِن دیارِهم و هم الوفٌ حَذرَ الموتِ فقال لهم الله موتوا ثمّ احیاهم ... ؛ آیا ندیدید آنهایی که از ترس مرگ از دیار خود بیرون رفتند و هزاران تن بودند پس فرمود خدا برآنان که بمیرید همه مردند ، سپس آنها را زنده کرد.
26) آیات 246 تا 251؛ طالوت و جالوت.{آیه 250: ربَّنا اَفرِغ علینا صَبراً و ثبّت اَقدامَنا وانصُرنا علی القومِ الکافرین}.
27)آیات255 و 256 ؛ آیت الکرسی.
28)آیه 257 ؛ اولیاء الله و اولیاء طاغوت
29) آیه 259 ؛ درباره عزیر پیامبر علیه السلام {... قال اَنّی یُحیی هذه الله بَعد مَوتِها فأماته الله مِائَةَ عامٍ ثمَّ بَعثه... ؛ گفت به حیرتم که خدا چگونه باز این مردگان را زنده خواهد کرد.پس خداوند او را 100 سال میراند پس زنده اش برانگیخت}.
30) آیه 260 ؛درباره حضرت ابراهیم علیه السلام { و إذ قال ابراهیم ربِّ اَرِنی کیف تُحی الموتی قال اَوَلَم تؤمِن قال بلی و لکن لیطمئنَّ قلبی قال فخُذ اَربَعَةً مِن الطیر... ؛ابراهیم علیه السلام گفت پروردگارا به من بنما که چگونه مردگان را زنده خواهی کرد؟ خطاب شد آیا باور نداری؟گفت آری باور دارم لیکن خواهم به مشاهده آن دلم آرام گیرد و خداوند فرمود 4 پرنده را بگیر...}
31)آیه 261 :مَثل آنانکه مالشان را در راه خدا انفاق میکنند به مانند دانه ایست که از یک دانه ، 7 خوشه بروید و در هر خوشه 100 دانه باشد و خدا از این مقدار نیز بر هر که خواهد بیفزاید زیرا رحمت خدا بی مُنتهاست و به همه چیز احاطه کامل دارد.
32)آیه 263 : قولٌ مَعروفٌ و مَغفِرةٌ خیرٌ مِن صدقةٍ یَتبعُها اَذیً و الله غنیٌّ حلیمٌ ؛ فقیر سائل را با زبان خوش و طلب آمرزش رد کردن بهتر است از آنکه صدقه دهند و از پی آن آزار کنند و خداوند بی نیاز و بردبار است.
33) آیات 264 و 265 ؛مَثل ریاکار و مَثل انفاق کننده.
34)آیه 267: ای اهل ایمان انفاق کنید از بهترین آنچه به کسب و تجارت اندوختهاید (اَنفِقوا مِن طیّباتِ ما کسَبتُم) و از آنچه برای شما از زمین میرویانیم ، هرگز چیزهای بد را برای انفاق معین نکنید (لا تَیَمّموا الخبیثَ مِنهُ تُنفِقونَ) درصورتیکه خود همچنان چیزی را نستانید مگر آنکه از بدی آن چشم پوشی نمائید و بدانید که خدا بی نیاز و ستوده صفات است.{ آیه 272 : ...و ماتُنفِقوا مِن خیرٍ فَلِانفُسِکم ؛ شما هر انفاق و نیکی کنید ، دربارهی خویش کردهاید. ... و ماتُنفِقوا مِن خیرٍ یُوَفِّ اِلیکم ؛ و هر انفاق و نیکی کنید از خداوند پاداش تمام به شما میرسد}
35)آیه 268 ؛ وعده شیطان و وعده خدا : الشیطان یَعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء و الله یعدکم مغفرةً مِنه و فضلاً والله واسعٌ علیمٌ.
36)آیه 273 : فقیران آبرو داری که ظاهر را حفظ میکنند (یحسبهم الجاهلُ اغنیاءَ مِن التعَفّف ؛ و از فرط عفاف چنان احوالشان به مردم مشتبه شود که هرکس از حال آنها آگاه نباشد پندارد غنی و بینیازند... لا یسئلون الناسَ اِلحافاً ؛ آنها از عزت نفس هرگز چیزی را از کسی درخواست نکنند .
37) آیه 276؛ یَمحَقُ الله الربٰوا و یُربِی الصدَقاتِ ؛ خداوند ربا را نابود گرداند و صدقات را افزونی بخشد.{آیه 279 : فان لم تفعلوا فاذنوا بحربٍ مِن الله و رسوله... ؛ و اگر ترک ربا نکردید آگاه باشید که به جنگ خدا و رسولش برخاستهاید}
38) آیه 282 ؛ بلندترین آیه در قرآن مجید ؛برای هر امور مالی 2 شاهد بگیرید.
39) آیات 285 و 286 ؛ آمن الرسول.{آیه 286: ... ربّنا لا تؤاخذنا اِن نَسینا اَو اَخطانا ربّنا و لاتحمل علینا اِصراً کما حملته علی الذین مِن قبلنا ربّنا و لاتحمّلنا مالاطاقة لنا به واعفُ عنّا واغفرلنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا علی القوم الکافرین}
40)و اصل معنا بنابر آیه دوم :ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین ، تقوی معنی شده و خداوند کریم هدایت و عاقبت بخیری را به متقین عنایت فرموده است.
پس این سوره مبارکه به عدد دومین سوره قرآن کریم ، برکات بیشماری دارد که قطرهای از دریای بیکرانش بیان شد.
|
______ |
|
|
چنانچه بیان شد عدد دوم در عربی ثانی خوانده میشود. و این عدد ، ظرف زایندگی و تزاید و کثرت و تعدد در عالم دنیا و آخرت است. چنانچه این سوره مبارکه ظرف برکات کلّ قرآن کریم میباشد در دایره جان قرآن کریم روبروی سوره مبارکه فلق قرار میگیرد که دومین سوره از آخر قرآن است.
|
دایره عدد ترتیب فهرستی سورههای مبارکه:
*سوره مبارکه فلق :
کلمه فلق به معنی تمام شدن ظلمات به نور صبح است. این سوره مبارکه جزء سورههایی است که تعداد آیاتش کم است ؛ شامل 5 آیه میباشد. و بیستمین سورهای است که به قلب مطهر پیامبر صلّیاللهعلیهوآلهوسلم نازل شده است.
*عدد 20 ، در حقیقت عددِ اتمام سختیها و قبولی است.عدد روسفیدی بعد از سختیهای زیاد است. عدد انسان وظیفه شناس و متواضع است . عدد انسان شاکر و سپاسگزار است. عدد انسان عاقل و فهمیده و متفکر است. عدد انسان دوراندیش و صاحب نظر میباشد. مخصوصاً که این سوره مبارکه در صفحه آخر قرآن (در فهرست) کتابت شده است. این بیست معدل همه نمرات است و آخر کارنامه میباشد!
حال خوب دقت کنید که چگونه بنده مؤمن باید خود را تعویذ کند یعنی در پناه خدا قراردهد تا در امان بماند و آنگاه بتواند 20 بگیرد. وجودهای مبارک اصحاب کهف جلوهای از این معنا هستند زیرا آنها به ربّ فلق پناه بردند و خداوند آنها را از شرّ همه غاصبان و نادانان و حسودان و مفسدان و از شرّ دنیاپرستان و بیدینان و خرافه گویان و ساحران و جادوگران یعنی شیاطین و خنّاسها و از تمام خطرات ظلمات زمانشان (کنایه از ظلمات جهلشان) پناهشان داد. و نمره 20 ِ زمانشان را دریافت کردند و تا قیامت این نامه اعمال پیشینه مدال هر رهروی است. این عزیزان شاگرد اول ، در زمان ظهور مولایمان اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه در خدمت آقا تشریف فرما میشوند.
پس خوب دقت کنید ! این سوره چگونه روبروی عظمت سوره مبارکه بقره قرار گرفته و درواقع هدف رسیدن به آیات آخر سوره بقره ؛ همان تعالی قرب الهی و 20 گرفتنِ بنده از خدای مهربان است. چنانچه بالاترین 20 را پیامبر و آل مبارکش صلواتاللهعلیهماجمعین در پیشگاه قرب الهی در بالاترین مقام قرب ؛ قاب قوسین او ادنی ، با 2 آیه مبارکه آمن الرسول گرفتند.
جمع اعداد 1 تا 20 میشود 210 که برابر با عدد ابجد نام مبارک "امام حسین" علیه السلام است. که اینجا نکته مهم و قابل توجهی است ! زیرا برای همه بندگان خدا امتحانِ نهایی عاشورای عمل است. و گرفتن نمره 20 آن ، از دست امام زمان علیه السلام {امام وقت هر کس} میباشد. کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا
بنابراین برای رسیدن به آن همه خیر کثیر در سوره مبارکه بقره ، باید نمره بیست را دریافت کرد. ترتیب نزول سوره مبارکه بقره به عدد 87 برابر با عدد ابجد نام زیبای "مطلوب" خداوند است. باید بدانیم همیشه طالب به دنبال مطلوبِ خود میباشد و خداوند کریم سوره مبارکه بقره را در نزول ، مطلوب همهی طالبان عالم قرار داده است. پس مطلوبِ همهی طالبان ، نمره 20 است! و خداوند عدد 20 را در عاشورا به وجود اباعبدالله الحسین علیه السلام ظاهر فرمود.
درواقع ظلمانیترین و سختترین و دهشتناکترین موقعیت زمانی و مکانی در عاشورا ، زمان فلقی است که با شمشیر حق بر باطل بر دل ظلمات ، سپیدهی صادق صبحِ هدایت را بدست مصباح الهدی و سفینة النجاة بر همه عالمیان روشن و آشکار ساخت. و خود ، حقیقت صبح و حقیقت نماز صبح قرار گرفت . و قیامت به صبح طلوع میکند و عالم نجات و ظهور مطلع الفجر صاحب الظهور ؛ اباصالح المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را درک میکند . انشاءالله
*خیلی زیباست وقتی عدد ترتیب نزول این دو سوره مبارکه را با هم جمع کنیم میشود 107 (عدد ترتیب نزول سوره مبارکه بقره=87) +(عدد ترتیب نزول سوره مبارکه فلق=20) که برابر با عدد ابجد اسم مبارک خداوند "مزین" است . که خداوند کریم چگونه بندگانش را با نشانهها و آیاتش مزین فرمود؟! اگر عدد ترتیب فهرستی این دو سوره مبارکه را با هم جمع کنیم ، میشود 115 (عدد ترتیب فهرستی سوره مبارکه بقره=2)+(عدد ترتیب فهرستی سوره مبارکه فلق=113) که برابر با عدد ابجد کلمه معاد است. که اگر بنده خود را در پناه خدا قرار داد، پروردگار عالم او را تا قیامت و ظهور معاد در پناهش نگه میدارد و در مقامات عالی جایگزینش میکند.